Raam op kiep zetten. Hoe?

Ik heb een raam waar de mogelijkheid bestaat voor op kiep te zetten. Dat gaat nooit. Is er iets van een schroefje wat ik los moet draaien of anders moet zetten voor de mogelijkheid om het raam op kiepen te zetten mogelijk te maken?

Zie foto waar je de mogelijkheid ziet

Toegevoegd na 4 minuten:
Krijg de foto's niet geüpload
Zie links van dropbox.
https://www.dropbox.com/s/wm5e9h0ukg2s1s4/Foto%2025-10-14%2000%2022%2044.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/4y4kofdh8au1pwb/Foto%2025-10-14%2000%2022%2051.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/oxlv8dg7t52dknl/Foto%2025-10-14%2000%2023%2002.jpg?dl=0

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit soort (kunstof)ramen werkt meestal als volgt:
handel omhoog - kiepstand
NB Wat gebeurt er in deze stand ? Kun je het ramen niet "geforceerd" kiepen (dus naar je toetrekken) ?
hendel horizontaal - draaistand
hendel naar beneden - gesloten NB
Als de smering niet 100% is, werkt het mechanisme niet goed.
Op de 3e foto is het "uitzetijzer" voor kiepstand zichtbaar.
Misschien zit het vast(geroest) ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
correctie: kunstof=kunststof
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hendel gaat niet omhoog.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tsja, dan gaat de kiepstand niet werken....
Het mechanisme is waarschijnlijk intern geblokkeerd/vastgeroest

Het beste antwoord

De hendel en het grendelmechanisme zijn zó geconstrueerd, dat je de hendel alleen maar uit de stand horizontaal (waarin je het raam op de normale manier opendraait) om kan zetten naar de stand omhoog (kiepen) indien het raam goed gesloten is.
Maar bij jou werkt dat nu niet. Er is ergens langs de zijkant van het bewegende raam een soort palletje, dat door een nok op de zijkant van het kozijn ingedrukt of verdraaid hoort te worden, en dat dán de hendel deblokkeert zodat die naar de kiepstand omhoog kan bewogen worden, waarmee het mechanisme zelf dus uit de draaistand naar de kiepstand is overgegaan.
Dat ene palletje ziet er voor elk merk draaikiepraam weer iets anders uit, en het kan bijvoorbeeld ergens op halve hoogte zitten, of bijna bovenaan, dat maakt niet uit.
Als u dat palletje gevonden hebt (daarvoor heeft u het raam dus een stukje opengedraaid) dan kunt u ook zien waar precies het vaste nokje zit dat daar tegenaan hoort te komen als het raam dicht gaat.
Soms is een staand gedeelte van het kozijn (een verticaal profiel) een beetje geweken en dan reikt het nokje net niet ver genoeg meer. Om eerst even te kijken of dát inderdaad het probleem is, kunt u (afhankelijk van het soort palletje) misschien eens proberen het raam te sluiten terwijl u een opgevouwen stukje keukenpapier voor het nokje houdt. Of een losjes opgefrommeld keukenpapiertje bijvoorbeeld.
Als de hendel nu wél naar de kiepstand gedraaid kan worden, weten we waar het probleem zit.

Bij sommige uitvoeringen lukt dit niet goed, maar dan kunt u wel iets anders proberen met een tweede persoon erbij om te helpen. Dan moet u gewoon met het raam open op het palletje drukken of het palletje verdraaien, terwijl de helper de bovenhoek van het raam in de buurt van het bovenste scharnier goed vast moet houden en licht van binnen naar buiten aan moet drukken.
Ook nu weer moet u proberen of de hendel nu wél naar omhoog bewogen kan worden. Lukt dat, dan hendel weer terug naar de draaistand en dan kan de helper stoppen met zachtjes tegen het raam te duwen.

Hopelijk weten we nu waar het probleem zit; de oplossing plaats ik als reactie omdat ik iets teveel tekst nodig heb.
Bordensteker
9 jaar geleden
Bordensteker
9 jaar geleden
Ik hoop dus dat mijn antwoord het probleem heeft gelokaliseerd, en dan moeten we alleen nog bekijken hoe we de nok wat bij kunnen stellen, of dat we bij sommige constructies het palletje zelf iets kunnen verstellen. Soms zit er een stelschroefje of inbusboutje IN een induwpalletje, waarmee het zo versteld kan worden dat het iets verder naar buitensteekt, zodat het bij het sluiten van het raam ook echt door het nokje in het kozijn bediend wordt. Verdraai het niet te ver, want anders komt het er misschien helemaal uit gevallen!
Ik heb zelf ooit een nokken van het kozijn moeten losschroeven en met kartonnetjes erachter moeten bewerkstelligen dat de 'vaste' nok voortaan wat meer uit het kozijn stak, want de instelmogelijkheid van het palletje reikte niet ver genoeg: het gloednieuwe kozijn was er even snel ingeflanst en er was niet gekeken of beide functies van het raam correct werkten! Ik denk dat er een goede kans is dat u het zo in orde kunt krijgen.
Bordensteker
9 jaar geleden
Hier: http://www.knipping.nl/service/ kunt u wat foto’s zien van de “palletjes” in enkele constructies van het merk Knipping. Maar er zijn meer varianten. En dit verhaal gaat in op een ánder probleem dat je weleens kunt hebben als je de hendel wat slordig bedient of zo, denk ik. Dan is het raam onbedoeld tegelijk in de kiepstand en draaistand losgekomen, en dan hangt het een beetje raar uit zijn hengsels zeg maar. Omdat dat er wat onrustbarend uitziet, heb ik u hierboven dan ook in één geval aangeraden om een helper erbij te hebben, want anders raakt u voor het gevoel van de drup in de regen, terwijl het op zich niets ernstigs is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankjewel voor het goede antwoord ! Het is nu gelukt !