Hoe maak ik dit kleine moertje los zonder een steeksleutel te kopen?

dit moertje is van koper en dus zeer kwetsbaar

Picture for question
3 jaar geleden
2.5K
Amadea
3 jaar geleden
Verwarm het moertje, met bijvoorbeeld een föhn. Dan zet het metaal een beetje uit en wordt het eenvoudiger om dit los te draaien.
paulus811
3 jaar geleden
Steeksleuteltje lenen?
jc54
3 jaar geleden
Je zou een punttang kunnen gebruiken (ook wel ooievaarbek-tang genoemd).

Antwoorden (1)

De moer is niet van koper, maar van messing, dat veel harder is dan koper. Met jouw maatverdeling erbij schat ik de diameter op 6 mm. Je moet hem dus los kunnen maken met een steeksleuteltje nr 6 of 7. Hij moet wel heel precies passen om te voorkomen dat de moer beschadigt.
Zonder steelsleuteltje zal het je echt niet lukken, omdat je juist met een tang de hoekige kantjes heel makkelijk beschadigt.
Als je zelf geen steeksleuteltjes hebt zal er altijd wel een hobbyist in de buurt wonen die je even wat kan lenen.
Toegevoegd op 18 mei 2020 17:53: tekst