Vervanger voor TL-condensator RIFA?

Bij het kuisen van een oude verlichtingsarmatuur vastgesteld, dat de condensator verbrand is.
Dit euvel wordt nu pas opgemerkt, daar deze verlichting zelden gebruikt wordt.
Door wat kan dit oude model condensator vervangen worden?

Vermeldingen op de condensator

0.047 µFx2

250V-SH
565-JLD2

RIFA
PME273MA

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

De condensator zit er alleen in om de cosinus phi te verbeteren. Dat is het verschil tussen fase van stroom en spanning tijdens het branden van de TL buis veroorzaakt door de spoel in hetzelfde circuit.
Je kunt de condensator er zonder gevaar uitlaten (gewoon eruit knippen) want deze heeft geen andere functie.
De lamp heeft dezelfde lichtopbrengst en je energierekening zal iets minder zijn .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die condensator heeft geen enkele invloed op de energierekening. De meter meet alleen de stroom in fase met de spanning. Alleen als er veel TL buizen gebruikt worden zal de installatie overbelast worden. Daarom zitten deze condensatoren alleen in armaturen voor prfessioneel gebruik.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De energieleverancier ziet het in ieder geval niet graag ☺
Feit blijft wel dat de condensator eruit kan bij thuisgebruik. Het verwijderen van de condensator in werkplaatsen en fabrieken is zowiezo niet aan te raden ivm het mogelijk versterkte stroboscoopeffect van de buizen op draaibanken en andere draaiende machines (bij gebruik van enkelbakken of gewone TL armaturen).