Kun je een spiegel vijlen?

Ik heb 2 plakspiegels aan de muur opgehangen.

Helaas hangen ze ietwat scheef...

Is het mogelijk deze bij te schaven middels een vijl?

Enig idee welke vijl ik dan daarvoor moet kopen?

Hoor het graag,

Alvast dank voor het antwoord!

3 jaar geleden
1.9K
Utrecht
3 jaar geleden
Kan je hem niet beter recht hangen?
Een spiegel is feitelijk een glasplaat met een verzilverde achterkant.
Vijlen van glas leidt al snel tot glasbreuk en splinters.
amao
3 jaar geleden
Ik ben bang als ik de spiegel nu los trek dat deze barst.. het zit echt vast aan de muur. Ik heb het bevestigd met zelfklevende, dubbelzijdige stickers.
Pieterke
3 jaar geleden
Als het goed is moet je hem met wat beleid wel recht kunnen trekken. En Utrecht heeft gelijk, als je gaat vijlen dan krijg je snel splinters en/of glasbreuk.
amao
3 jaar geleden
Ok, maar hoe trek ik het recht? Het zit echt vast en zon spiegel is vrij broos om er echt mee te hansessen :)
Pieterke
3 jaar geleden
Kun je hem ook niet aan één kant voorzichtig lostrekken? Dan lukt het misschien om de stickers aan de andere kant met iets een beetje los te peuteren en de spiegel zo recht te trekken. En anders zul je het er mee moeten doen helaas.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Je kunt het ook oplossen misschien door rondom er een lijst van een cm dikte 6cm breed erop te plakken om het weer horizontaal en verticaal kloppend te krijgen.

Antwoorden (1)

Als het opvalt, dat de spiegels scheef hangen zou je wel héél veel moeten bijslijpen wil je dat ongedaan maken. Glas slijpen is al een apart vak, maar vijlen is bijzonder riskant.i.v.m. rondvliegende splinters en eventuele breuk.
Plakspiegels zitten nooit met de volledige achterzijde op de muur geplakt, maar meestal met enkele kleiner plakstripjes. Neem een heel lang en dus mes of eventueel plamuurmes of plamuurspatel en probeer achter de spiegel een plakstipje door te snijden (ga niet wrikken). Begin bij de onderste. Neem dan de tweede en laat iemand de spiegel vasthouden als je aan de bovenzijde begint.
Als dit de oplossing niet kan zijn moet je iets creatiefs verzinnen om je foutje te verdoezelen. succes.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Griffin
3 jaar geleden
"Neem een heel lang en dus mes of eventueel plamuurmes of plamuurspatel"
Dat is een slecht idee, die meesten breken hun spiegel hiermee, beter is om een stuk nylonkoord a.k.a vliegertouw te nemen en daarmee achter de spiegel langs een zagende beweging te maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Griffin
Ook een goed idee, maar het hangt dan toch af van de dikte van de plakstrip 9heel vaal 3 a 4 mm). Mij lukte het met een plamuurmes.