Hoe maak ik bewegende delen stroef?

iets wat het tegenovergestelde werking heeft van siliconenspray

Mijn douchekop kiept steeds om

10 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Haal de chrome laag weg en laat het vast roesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Herkenbaar!

Antwoorden (4)

Je moet even een rubberen ringetje tussen de "knik" en het voetje plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik "repareer" dat soort problemen vaak met teflon tape, dat gebruik je normaal om gasbuizen dicht te maken.

Maar je kunt het heel goed ergens omheen aanbrengen en door de rek die erin zit blijft het zitten, en het maakt de zaak hopelijk net voldoende stroef. Als je de douchekop veel beweegt slijt het wel dus dan zul je na verloop van tijd een nieuwe laag aan moeten brengen.

Alternatief maar dat is heel duur en lastiger aan te komen is een rol vulcaniserend rubber (zie er uit als dik zwart plakband) dat is absoluut meer slijtvast en vult meer de speling op.

Nog alternatieven, aftapen met sporttape of tape dat je om wielrensturen plakt.

Het meeste zal slijten maar als je het 1x per jaar moet herhalen is er wel overheen te komen denk ik.
10 jaar geleden
De boel laten veroesten of verkalken in dit geval (want messing roest niet)
Of volwinden met teflon tape, lijkt mij indit geval nouniet de beste oplossing! Misschien is het beter om bij een bouwmarkt iets te kopen waardoor je douche kop weer recht kan hangen zoals een nieuw douche haakje of douche stang!
Ik weet niet echt een nette manier om dat stroef te laten lopen, tenzij er iets strakker gedraaid kan worden waardoor het blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In dit soort bewegende scharnieren zit vaak een (rood) fiber ringetje om de beweging te remmen. Fiber ringen hangen in het sanitair rek bij de bouwmarkt.