Hoe dik kan ik een vloer opvullen met egaliseermiddel egaline?

In onze woonkamer zit een rechthoekig gat in de houten vloer, waar eerst een open haard heeft gezeten. Dit gat was eerst opgevuld met betonnen rand (verhoging) dat ik heb verwijderd. Hierdoor is een gat ontstaan van 4-8 cm diep. De ondergrond is cement. Ik wil dat opvullen.

Kan dat gewoon door egaline te storten? Op de vloer moeten tegels komen, gelijk aan de huidige vloer. Daarom wil ik eerst egaline gebruiken, maar kan dat 8 cm dikte opvullen?

Zo ja, kan ik in één keer de hoeveelheid egaline storten (8cm)?

Het is gewoon een rechthoekig gat, de egaline kan verder niet weglopen.

Ik wil dus vooral weten of egaline hier een makkelijke en goede oplossing voor is, in plaats van eerst cement te gebruiken en dan te egaliseren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als iemand een video kan plaatsen over het egaliseren van vloeren zou ik dat op prijs stellen.

Toegevoegd na 19 uur:
Foto geupload en gemeten: 44 cm X 93 cm x 8 cm. Parket is 2 cm, dus opvullen tot 6 cm geeft een volume van: 24552 cm3 is 24,5 liter toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de vloer moeten tegels komen. Alleen waar nu het gat is, neem ik aan? (En het parket blijft)
Dan mag er waarschijnlijk iets meer in.
stel tegel: 8mm en 5 mm lijm=13mm
(maar beter iets te weinig dan te veel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal. De rest vul ik later wel op met lijm. Ik wil nog even overleggen of de tegels lager of hoger moeten komen dan het parket of precies gelijk. Dat kunnen we later nog wel doen.

Het beste antwoord

Is het nou een gat van 1x2meter of 0.5x1meter?

Want als 0.5x1m bij 8cm zou dat al 40liter zijn, dus al meer dan 1 zak, behalve dat 8cm te dik is, is het ook zonde van de egaline. (duur spul)

Ik neem aan dat je de tegels gewoon gaat lijmen. Dan hoeft de vloer niet eens super vlak te zijn. Op zo'n klein oppervlak kan je oneffenheden makkelijk opvangen met tegellijm.

Ik zou gewoon beton gebruiken, zandcement voor zo'n kleine oppervlak, pakt volgens mij niet lekker.
Wel genoeg halen, want er gaat meer in dan je denkt. (je kan het teveel terugbrengen)

FF aanbranden of voorstrijken tegen het zuigen en vooral niet teveel erin anders kan je weer gaan hakken. Een mm te weinig vang je makkelijk op met tegellijm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een afbeelding toegevoegd en de meetgegevens toegevoegd. Op de voet die nu uitgehakt is waren stenen gemetseld en op die stenen lag een betonnen plaat van iets van 1 bij 2 meter. In die betonnen plaat zat een open haard. De voet zelf heeft een veel kleiner oppervlak. Ik kom nu zelf uit op 24,5 liter en zal bij karwei kijken naar beton. Dat lijkt me een goede keuze. Wat bedoel je met aanbranden? of waarmee moet ik voorstrijken? Het is inderdaad de bedoeling dat de tegels later gelijmd gaan worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het verschil tussen voet en plaat. Ik vat hem, van de 25 liter klopt. voorstrijken of aanbranden: staat ook op de zak. voorstrijken: met voorstrijkmiddel, een goedje dat er voor zorgt dat het oude beton niet meer zuigt. aanbranden: (klinkt eng is het niet) een zeer vloeibaar papje maken, wat je voor het gewone beton op het oude beton smeert. Doe je dit niet dan zuigt het oude beton het vocht uit het nieuwe en hecht het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha bedankt. Jammer, ik dacht al dat ik met een brander aan de slag kon ;o) Ik zal het dan even aanbranden.

Andere antwoorden (3)

Nee. Egaline kan deze dikte niet overbruggen. Daar is het te veel voor. Egaline is gemaakt voor milimeters.

Je kan wel OF een tubje beton aanmaken (Gewoon een zakje van 30KG van de praxis). Zeker als je daarna gaat tegelen is dat de makkelijkste manier; Maak het beton een tikje natter dan op de verpakking staat. dan laat het zich makkelijk aantrillen en wordt het uit zichzelf vlak.

De andere optie is een zandcement chapee er in te gooien. Zand + cement + water => in het gat => afvlakken.

ik heb op meerdere plekken is huis de beton optie gekozen, waar nu laminaat overheen ligt. Geen problemen mee gehad. Hou er rekening mee dat beton een dag of 2 niet uit mag drogen voor ideale afharding (Howel dat bij gat vullen niet zo'n probleem is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst gat opvullen met betonmix tot 1cm onder planken 2dagen hard laten worden dan opvullen met egaliseer uitlaten vloeien tot vloerhoogte klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shonox egaline kan je tot 60 mm gieten , verkrijgbaar bij de betere bouwmarkt