Wat is de beste manier om een betonnen vloer op te hogen?

Ik heb een woning waar de muur tussen keuken en woonkamer er uit gaat, om zo een groter geheel te krijgen. De vloer in de kamer is 7cm lager dan de keuken. In de kamer ligt ook al vloerverwarming, in de keuken willen we dit nog laten maken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wat is het handigste?
Kan het effect van de vloerverwarming in gevaar komen als je de kamer nog een paar cm hoger maakt? Dat dan de warmte niet meer door komt?
Het is dus zaak dat de keuken niet nog hoger word bij aanleggen vloerverwarming. Als tip is mij gegeven om sleuven te maken voor de slangen zodat je het er niet 'boven op' hoeft te leggen.

4 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het beste is om niks op te hogen maar om de hele vloer van de keuken te verlagen. Uitbreken dus dat stuk. Dan isoleren en nieuwe vloer met vloerverwarming op gelijke hoogte als de woonkamer. Is nu extra werk en lijkt daardoor duurder, maar een hele woonkamer een paar cm ophogen kost ook aardig wat in aanleg, want die zal qua oppervlakte flink groter zijn dan je keuken. En met een paar extra cm beton verlies je echt een flink stuk warmte capaciteit van je vloerverwarming, waardoor je jaar in jaar uit extra moet stoken. Op de lange duur kost dat dus meer dan nu je keukenvloer uitbreken.

Voor de keukenvloer kun je nog kiezen of je de hele vloer verlaagt en daar de keukenkastjes opbouwt, of dat je alleen de vloer verlaagt op de plaats waar geen kastjes, kookeiland etc komt. Dat laatste is minder breekwerk, maar lastiger isoleren en afwerken. Breek je wel de hele vloer uit, dan heb je gelijk de kans om leidingen voor gas, water, afvoer, elektra etc te verleggen.
Inekez1
4 jaar geleden
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Goed advies! Houd alleen rekening met je werkhoogte aan het aanrecht e.d. als je besluit om je keukenvloer op te hogen, en je kastjes en apparatuur niet. Echt, een paar cm. verschil kan heel vervelend uitpakken, als je daardoor te laag moet werken!
ronron1212
4 jaar geleden
@HannekeJanssen de keuken is te hoog de woonkamer is laag dus de keuken moet lager
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Ik reageerde op het antwoord van Ineke, die stelt dat ook de keukenvloer buiten de kastjes etc (dus ook het aanrecht?) kan worden opgehoogd. Als je keukenblok nu te hoog is om prettig aan te werken kan dat, als het nu al "normaal" of aan de lage kant is (dus als je wat langer bent) moet je er rekening mee houden dat je hoger staat op je verhoogde vloer, t.o.v. je aanrecht, dus dan wordt je werkhoogte lager. DAt kan onplezierig zijn - ik krijg zelf snel rugpijn als ik aan ouderwetse, te lage aanrechten moet werken, of als mijn gasfornuis te laag is, zodat ik nét teveel moet bukken om te koken..
Inekez1
4 jaar geleden
"of dat je alleen de vloer verlaagt op de plaats waar geen kastjes" Nee, ik stel dus dat de vloer in de keuken kan worden verlaagt. De plek van de kastjes is dan inderdaad hoger dan de vloer. En ja, daar moet je met het stellen van de keukenkastjes rekening mee houden, omdat het aanrecht anders te HOOG komt ten opzichte van de vloer.