Mag je (officieel) een aarde (electra) maken door de draad op een waterleiding vast te maken?

Ik was gisteren bezig met een stroompunt na te kijken in ons verlaagde plafond en schrok een beetje van het zooitje met verkeerde kleurcodes. Dat wil ik netjes vervangen.

Ik mis er echter ook een aarde, terwijl er wel een geaard stopcontact naar toe loopt. Achter het verlaagde plafond loopt ook een koudwaterleiding. Mag ik officieel een groen/gele aardedraad hierop vastmaken (met een aardeklem) en deze naar het stroompunt leiden en met een lasdop verbinden met de aardedraad van het geaarde stopcontact?

Ik zie in de meterkast tenminste ook een groen/gele draad op dezelfde leiding zitten, maar ook een draad die zonder mantel naar de waterleiding bij de watermeter loopt en daar de grond in gaat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op www.klusidee.nl kijkt , krijg je een aardige indruk, wat wel en wat niet mag. En voor jou vrees ik in bange vreze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo erg is het niet, ik kan het zo laten zitten zoals het nu zit (geaard stopcontact dat helemaal niet is aangesloten op de aarde) of het verbeteren. Een verbetering is het aansluiten van de aardedraad op de waterleiding.

Het beste antwoord

Aardklemmen op waterleidingen zijn er niet om andere aardleidingen op aan te sluiten maar om de waterleiding zelf te beveiligen bij cv leidingen is dat ook zo meestal in de badkamer te vinden.
De enige aardleiding die je kunt gebruiken is de aardleiding in de meterkast.
Als deze goed is zit hij vast op een leiding die een vastgesteld aantal meters de grond in gaat en dat kan in elke provincie verschillend zijn omdat dat bij de bouw vastgesteld wordt.

Toegevoegd na 11 minuten:
Aarden op de waterleiding gaat ook niet lukken omdat in veel gemeenten het water aangeleverd wordt met Kunstofleidingen.
Dus de stroom gaat dan niet de grond in maar blijft in het water zitten en komt bij de buren weer via de koperen leidingen naar buiten.
Dus trek de groen gele naar de meterkast en sluit die aan op de ongeisoleerde leiding die de grond in gaat.
In de groepen kast moet ook een aardepunt zijn waar de groen gele op aan gesloten kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dan moet je wel zeker weten dat de hele leiding van metaal is en niet gedeeltelijk van plastic of pvc. (dit antwoord komt via de man die naast mij zit)
Hoogstwaarschijnlijk mag het om die reden officieel ook niet meer.
13 jaar geleden
Dit mag niet, vanwege de onbetrouwbaarheid.

Aarden via de waterleiding (of de verwarming) werd vroeger wel gedaan. Vandaar misschien de verbinding naar de waterleiding die je nog in je meterkast ziet.

Echter, hoe weet je zeker of de waterleiding over het hele stuk tussen jouw aardklem en de plek waar hij daadwerkelijk contact met de aarde maakt, van metaal is?

Nog belangrijker: als dat al zo is, hoe weet je of dat zo blijft?

Stel dat het nu werkt, bijvoorbeeld omdat je het doormeet. Over tien jaar denk je nergens meer aan, en ga je elders in huis een verbouwing doen. Daarbij vervang je een deel van de metalen waterleiding door kunststof.

Geen hond die er dan nog aan denkt dat je daarmee
a)  de aarding van je stopcontact op zeep helpt;
b)  douchers en andere watergebruikers in gevaar brengt.

Dus nee, het mag niet. En al zou het mogen, dan zou ik het niet willen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij oudere huizen kan aarding via de waterleiding nog altijd voorkomen. Daarbij gaat het in de meeste gevallen om elektrische installaties van voor 1975, maar ook bij jongere installaties is dit systeem van aarding niet uitgesloten. Aarding via de metalen waterleiding was een makkelijke manier en voldeed goed. Maar door de toepassing van steeds meer (niet-geleidende) kunststof waterleidingbuizen is deze manier van aarding in veel gevallen onbruikbaar geworden. Als een metalen waterleiding wordt vervangen door kunststof, dan krijgt u tijdig bericht van het waterleidingbedrijf en/of het energiebedrijf (tenzij het om plotselinge storingen gaat en bij de reparatie de waterleiding meteen wordt vervangen). De huiseigenaar moet dan zelf zorgen voor een deugdelijke aardingsvoorziening....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan beter niet je stopcontact aarde aan de waterleiding verbinden. Met eventueel een defect staat de waterleiding onder stroom.
Om stroom veilig af te voeren, moet je alles naar de aarde in de meterkast verbinden. Alleen dan kan bij een defect de stroom veilig weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag volgens mij niet.

Weet je zeker dat er in het centraal punt boven het verlaagd plafond geen aarde uitkomt.
Is dit misschien een andere groep als bij de badkamer/keuken?

Zelf zou ik door de bestaande pijpen een aarddraad gaan trekken. Ik hoop dat de buis niet al helemaal vol zit. Het is wel een klus en misschien moet je wel de bestaande kabels er als geheel uittrekken en de nieuwe incl. de aarde erbij in trekken. Voordeel is dan wel dat je de oude kabels als een trekkabel kunt gebruiken.

Waarom wil je trouwens een aardpunt maken? Voor welk apparaat dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het centraalpunt heeft geen aarde en ik doe het omdat de ventilator die erop aangesloten zit én een stocontact voor buiten een geaard stopcontact is. Dat stopcontact zit in de lamp (spatwaterdicht) die onder het afdakje hangt voor de deur. N.a.v. alle antwoorden ga ik inderdaad een nieuw aardedraad trekken tot in de meterkast. De draden moet je trouwens altijd vernieuwen, je mag er nooit een draad bij doen! Je kunt namelijk makkelijk ergens onderweg een bestaande kabel beschadigen. Dat weet ik dan weer wel ;o)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad, voor een buitenlamp zou ik oo kgraag aarde hebben
Volgens mij heeft het nooit gemogen, maar het werkte wel. Sinds er steeds meer waterleidingen van kunststof zijn werkt het niet meer en is dus in feite levensgevaarlijk.
Gemeentes eisen steeds vaker dat je een aardelektrode slaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorheen moest men de waterleiding zichtbaar aarden zo ook het betonijzer van de vloer (indien aanwezig) en de radiator. Er een aardpunt van afhalen mocht en mag nog steeds niet.
De remedie voor de vraagsteller is dan ok een nieuwe aardleiding in de bestaande installatie trekken of het stopcontact vervangen door een type zonder randaarde als deze in een droge ruimte zit achter een 30 mA dif.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de aardleiding zelf testen. Met behulp van een fitting en een gloeilamp. Sluit een stukje draad aan, aan de fitting. Steek een draad in het stopcontact en een draad op de waterleiding. Als de lamp half gaat branden heb je voldoende aarde. Als er voldoende aarding is zou je het kunnen overwegen om het zo te laten.