Waarom heeft een ultrasone muizenverjager geen effect?

Al een tijd geleden hoorde je duidelijk geschraap en getrippel boven het plafond van de zolder. Vandaar dat we een ultrasone muizenjager hebben gekocht (Nature 6060108).
Terwijl deze op zolder vrij geplaatst is, heeft dit apparaat blijkbaar weinig effect.
Wat zou hiervan een reden kunnen zijn? Bij de testknop inschakelen (die voor menselijk gehoor wel hoorbaar is) hoor je wel heel hard geluid, dus hij werkt denk ik wel, alleen niet tegen de vermoedelijke muizen onder het dak.
Het geluid klinkt de laatste tijd als geschraap en begint rond 22.30 steeds en gaat makkelijk de hele nacht door tot ca. 5 uur, vrijwel iedere avond/nacht.
Wat zou ik hieraan kunnen doen (zonder gebruik van muizenvallen/vergif)?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
20.4K
crispy
4 jaar geleden
Het is niet zo dat de muizen het pand uit rennen zodra dit apparaat aan staat. Vergelijk het met een voor jou irritant geluid dat maar door blijft gaan... eerst erger je eraan, dan lijk je er aan te wennen, maar op een gegeven moment is het dusdanig irritant dat je weg gaat buiten bereik van het geluid. Zo is het ook met deze muizenverjager… heb geduld.
Z512099
4 jaar geleden
Probeer eens een humane Trip Trap-muizenval in combinatie met wat je al hebt, vermits ze toch niet weggaan.
https://www.allestegenongedierte.nl/pest-stop-muizenval-trip-trap.html?gclid=Cj0KCQjwoKzsBRC5ARIsAITcwXHy7-jiyWfCmrDWeUpo9bsTVGVDziVleKwcmlqzO4y-gOawvzj3f9YaAqgYEALw_wcB
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn ervaring met ultrasone verjaging van ongedierte (muizen, mollen en muggen) is, dat het zonder meer weggegooid geld is. Ook als je bij de diverse leveranciers zoekt op de ervaringen kom je vaak tegen dat men het weggegooid geld vindt.
Je kunt natuurlijk proberen om alles diervriendelijk op te lossen, maar muizen, ratten en mollen blijven komen, een beetje afhankelijk van de omgeving waar je woont. Het ongedierte waar ik nu last van heb (in de tuin en aan een brede watergang) pak ik nu wat rigoureuzer aan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
We willen diervriendelijke oplossingen om ongedierte te verdrijven, maar waar leggen we de grens? Eén muisje is wel leuk, maar wat met een nest dat het huis uit stinkt? Gaan we die wespen met hun nest ook vriendelijk verplaatsen of gaan we pas gif spuiten als het een nest met hoornaars is? Laten we ons overhoop steken door de muggen (ook als we allergisch zijn) of hangen we toch een insectenlamp op? Wat doen we met de ratten als de buurman een winkel heet en zijn garage als opslag gebruikt?

Antwoorden (2)

Muizen zullen het geluid in het begin storend vinden, maar zullen er uiteindelijk aan gewend raken.
Review op internet: “Het werkt voor geen meter. De muis loopt er gewoon omheen.”
Ik vrees dat een diervriendelijke muizenval toch de enige oplossing is, ook om te voorkomen dat de familie zich snel razendsnel uitbreidt.
Diervriendelijk: waarbij het dier niet gewond raakt maar zonder verder lijden in één keer gedood wordt. De MotMus Mjölner wordt bijvoorbeeld alleen geactiveerd als de muis met beide voorpoten voor het aas staat en het deksel opheft. Het ontwerp van de muizenval zorgt ervoor dat de muis meteen doodgaat in plaats van gewond te raken of te ontsnappen met het aas. Goedgekeurd door het Zweedse Environmental Protection Agency.

Een val waarin de muis opgesloten wordt is geen diervriendelijke muizenval. Deze zal er binnen een paar uur uit moeten om te voorkomen dat de muis te veel stress gaat krijgen. Gebeurt dat niet dan kan de muis alsnog overlijden ten gevolge van overmatige stress, blijkt uit onderzoek.
Een bioloog heeft me uitgelegd dat een gevangen huismuis in de bossen uitlaten geen goed idee is. De muis overleeft het daar vaak niet of trippelt snel weer bij een andere woning naar binnen.
4 jaar geleden
Het probleem met deze muizenvallen is dat ze maar gedeeltelijk werken. Ga je ervan uit dat je totaal geen muizen meer ziet, nee dan werkt deze niet. Er zullen in het begin wel minder muizen komen.

ik geef vaak als voorbeeld;
Stel ik ben uw buurman en ik draai de meest vreselijke muziek die u zich kan voorstellen niet op standje 10 maar op 20. U zult dan niet bij mij op bezoek komen of koffie drinken bij me.
Maar zolang ik iets heb liggen wat u nodig heeft om te overleven (voor muizen is dit voedsel) dan zult u dat bij mij komen pakken en meteen weer weg gaan. Net zolang tot dat u gewend bent aan 'MIJN' herrie.

zo werkt het ook met de ultrasone muizenverjagers.

Daarbij komt ook nog, dat deze geluidstrillingen afnemen als er objecten voorstaan of in het stopcontact zitten boven een tapijten vloer. De vierkante of cubeken meters die worden geschetst op de verpakking zijn gemeten zonder obstakels.