Hoe groot moet mijn werkblad worden als de muur schuin is?

We krijgen een nieuwe keuken en omdat ik zelf de maten moet doorgeven voor het werkblad ben ik benieuwd naar jullie antwoord. Zoals te zien is op de afbeelding is de achterkant van muur tot muur 2026 mm. De muur gaat gestuct worden en zal daarom 90 graden zijn. Dit is handiger voor het werkblad /aanrechtblad, dan hoeft deze niet schuin gezaagd te worden.
Hoeveel mm is het dan van muur tot muur als beide muren 90 graden gestuct zijn?

Bedankt.

Picture for question
5 jaar geleden
2.8K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is lastig te zeggen daarvoor zal de stukadoor toch eerst geweest moeten zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
Dat ligt eraan wat de stucadoor gaat doen en of deze de muur gaat stuccen die "geen eind" heeft. Dan moet ook voor die muur een maat gegeven worden.
Als deze de korte muur gaat stuccen moet je daarvoor ook een maat weten. Je hebt dus nog niet voldoende maten gegeven, en niet voldodende info.

Antwoorden (1)

Er wordt over de tegels heen gestuct. Dan wordt de stuclaag minimaal 1 cm dik op het dunste punt. Als je de boel recht wil trekken wordt het stucwerk dus in de hoek nog dikker.

De maat van de linkermuur is niet gegeven, maar zowel achtermuur als zijmuur zijn ruim 13 tegeltjes. De zijmuur is dus ± 2 meter lang.
Ga je nu die wand dusdanig stucen zodat je in de linkerhoek op 90 graden uitkomt, dan moet er in die hoek ruim 11 cm stucwerk worden aangebracht. Ga je zowel zijmuur als achterwand opvullen, dan moeten beide wanden ongeveer 6 cm worden opgevuld in die hoek.
(cos 87 graden x 2000 mm = 104 mm. Tel daar bij op de minimaal 1 cm laagdikte waarmee wordt begonnen).

Door het veranderen van de achterwand zal echter de hoek met het rechtermuurtje weer kleiner worden, zodat ook die wand extra bijgewerkt moet worden.

Niks is onmogelijk voor een goede stucadoor, maar handig is het niet. Zo'n dikke laag kan waarschijnlijk ook niet in één keer worden aangebracht, dus moet de stucadoor terugkomen als de eerste laag gedroogd is. Ik denk dat het veel makkelijker en goedkoper is om het blad goed op maat te laten zagen en de stucadoor gewoon overal een minimale laag stucwerk te laten aanbrengen om de boel mooi glad te maken. Zaagmachines kunnen heel nauwkeurig worden ingesteld en met 1 of 2 zaagsnedes is je blad exact op maat.

Wacht tot de stucadoor geweest is. Pas dan weet je hoeveel ruimte je kwijt bent aan de laag stucwerk. Meet dan alles opnieuw, inclusief de hoeken en geef die maten door voor het blad.
Inekez1