Hoe tafelpoten te monteren onder marmeren tafelblad?

Ik heb een prachtig blad van Perzisch marmer. Daaronder wil ik kant en klare metalen tafelpoten monteren om dan het tafeltje in de keuken te gaan gebruiken als ontbijttafel voor twee.
Hoe ga ik te werk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

Makkelijkste is om een houten onderplaat te gebruiken, iets kleiner dan het marmeren blad zodat je het later niet meer ziet. Daar de poten aan monteren met schroeven of boutjes. Wel zorgen dat er geen metalen delen van de schroef (kop of punt, afhankelijk van wat met het type poten de beste manier van schroeven is) boven het hout uitkomen. Eventueel aantal kleine plakrubbertjes, of stukjes oude fietsband, tussen hout en marmer leggen tegen het verschuiven. Vastlijmen zou ook kunnen, maar is meestal bij een zwaar blad niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

tafeltje
Dat impliceert een redelijk klein blad,
dan heb je verder geen ondersteuning nodig van een frame o.i.d.
Poten rechtstreeks onder het marmer lijmen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je dit doet, zal het niet lang duren of het blad ligt op de grond... Als je tafel een duw krijgt van opzij, houdt geen enkele lijm!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het niet over plaksel,
lijm kan sterker zijn dan het marmer, maar te sterke lijm wil je juist ook weer niet. Bijvoorbeeld polymax is een beetje flexibel waardoor het veel op kan vangen. Ik heb zelfs dubbelzijdig tape waarmee het zou kunnen, als je dat eraf trekt blijven er schilfertjes steen aan zitten. De lak op de poten kan wel een zwak punt zijn, maar dat kan eraf voor de lijm erop komt.