Wat voor verf heb ik nodig om een lamp te schilderen?

Ik ben bang dat de lamp in brand kan vliegen, dus wil ik niet zomaar willekeurig iets erop smeren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
armatuur of lampje?

Antwoorden (4)

Als je een gekleurde lamp wilt hebben dan kun je beter een gekleurde lamp kopen, de lampen die bijvoorbeeld voor een feestelijke lampenslinger gebruikt worden. (prikkabel)
Als je zelf gewone verf gebruikt is de verf meestal niet transparant genoeg om licht door te laten.
Verf is bedoeld om licht te reflecteren, niet om het door te laten.
Als je toch wilt experimenteren gebruik dan een spaarlamp, die wordt veel minder heet.
Zoek een transparante verfsoort.
Voor mooie lichtkleuring kun je ook overwegen om kleurfilterfolie te gebruiken zoals voor theaterlicht gebruikt wordt.
Het folie is goed hittebestendig en in honderden kleuren verkrijgbaar.
Het kleurfiltermateriaal is te koop bij lichtverhuurbedrijven, maar ook elk theater heeft kleurfilters in voorraad, als je het vriendelijk bij de afdeling techniek vraagt dan hebben ze vast wel een paar stukken over.
Hieronder de site van een van de fabrikanten van kleurfiltermateriaal, je kunt op de "Swatchball" alle kleurtinten vinden en daarbij de naam en het nummer van de filters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het ligt aan het materiaal en aan de lamp zelf.

een hallogeenlamp zou ik niet overschilderen want deze worden écht heet. een LED lamp kan heel goed, en zelf heb ik wat kroonluchters gepimt onlangs (lekkere ouderwetse gloeilampen)

er bestaat verf die veel hitte kan verdragen, maar misschien is het handiger om gewoon wat meer info over de betreffende lamp te geven. (foto ofzo?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als kleine jomgen heb ik dat vroeger ook wel eens geprobeerd. De zware rook, en brandlucht werd niet gewaardeerd door mijn ouders.
Pas kwam ik onderstaande verg tegen op conrad. Misschien iets om eens te proberen?

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTQ0MjEzNzc4NQ==?direkt_aufriss_area=SHOP_AREA_37369&~template=PCAT_AREA_S_browse&p_page_to_display=&catalogs_sub_id=sub4&aktiv=4&navi=oben_2

ofwel: gloeilamp dompellak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je gebruikt de verkeerde (=persoonlijke) conrad link,
rechts in beeld staan daar de linken die je kan gebruiken als link.
Ik weet niet of je dit bedoeld, maar ik heb een spaarlamp, die te wit licht gaf, bewerkt met een rode permanent marker. Gewoon spiraalvormig aangebracht. Werkt perfect. Geeft nu een, wat men noemt, een `warmer`licht.