Is stroom aansluiten gevaarlijk want ik wil stroom aansluiten?

En welke kluer is plus en min dus de draad

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
LeonardN
6 jaar geleden
Wat wil je precies aan gaan sluiten? Wandcontactdozen en lampen op het lichtnet?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
" En welke kluer is plus en min dus de draad"
Bovenstaande zin geeft al een beetje weg dat je het vooral niet zelf moet doen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wisselstroom (het gebruikelijke stroomcircuit in huis) heeft geen plus en min. Als je dat niet eens weet, moet je er vooral niet aan beginnen.
LeonardN
6 jaar geleden
Als je er geen verstand van hebt, kan ook gewoon de optie zijn om er verstand van te gaan krijgen. Op internet is genoeg te lezen, er zijn cursussen te volgen etc. Niemand die ooit iets ingewikkelds deed is geboren met de wetenschap hoe dat te doen.

Antwoorden (2)

Ja, stroom aansluiten is gevaarlijk als je niet weet wat je moet doen. Een schok is niet alleen vervelend en pijnlijk, het kan ook ernstige gevolgen hebben.
En de kleuren zijn: geel/groen is aarde draad. Blauw is de 0-draad (afvoer van stroom). Bruin is fase. Zwart is een schakeldraad, die wordt gebruikt als er een schakelaar tussen zit (bijv. bij een lamp).
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
mocht je toch gaan klussen ,zet dan in elk geval de stroom uit tijdens het aansluiten
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je gaat er gemakshalve van uit dat het om 230v gaat, maar wat als het een accu o.i.d. betreft?
Doe het niet voor je weet waar je aan begint!

Of stroom aansluiten gevaarlijk is, ligt aan wat je wil aansluiten, wat je competenties zijn en wat de stroom is die er mogelijk gaat lopen (of nog opstaat, als je de stroom niet eerst afsluit voor de werkzaamheden). Niet alleen kan het aansluiten op zich gevaar opleveren, ook nadien kan bij onkundig aanleggen van een installatie er nog gevaar dreigen.

Het kan je onwetendheid zijn, maar als je het over plus en min hebt, heb je het over gelijkstroom (denk aan autoaccu's, en veel elektronische apparatuur na de omvormer). Als je dat echt bedoelt is zwart min en rood plus. Als je echter elektra wil aansluiten voor je huis (lichtnet, 240v wisselspanning) heb je niet plus en min te maken, maar met fase, 0 en aarde (zoals al netjes uitgelegd).

Maar laten we zeggen dat je dat wil, dus van je meterkast naar allerlei WCD's en lampen stroomdraad trekken, dan kan en mag dat best als particulier in je eigen huis. Informeer jezelf dan wel eerst goed zodat je weet waar je mee bezig bent en laat controles uitvoeren als je klaar bent. Gebruik goed materiaal.

"
Aanleggen
Regelmatig krijg ik vragen over wat je wel en niet zelf mag doen aan de elektra in huis. Voor de elektrische installaties in huis is veiligheid nog belangrijker dan bij veel andere verbouwingen zoals je je kunt voorstellen. Helaas komen nog veel branden voor vanwege onzorgvuldige werkzaamheden door onder andere te weinig kennis. Je eigen installatie mag je zelf uitbreiden en vervangen, als je de hiervoor geldende normen en wetgeving in acht neemt. Je bent zelf niet bevoegd, tenzij je zelf een bevoegd persoon bent uiteraard, om de verzegelde aansluitkast open te maken.
"

Zorg voor voldoende kennis van voorschriften en juiste uitvoering en ervaring.
Een extra stopcontact/ wandcontactdoos of nieuwe lampaansluiting maken doen best veel mensen zelf. Test altijd of de spanning er werkelijk af is. Gebruik hiervoor niet de schroevendraaier met lampje maar een 2-polige spanningstester.
Werk niet in de groepenkast (meterkast). Wel kun je uiteraard in overleg met de installateur zelf best wat voorbereidingen doen voor het plaatsen of wijzigen van een groepenkast, zoals aanleggen van de benodigde buizen en het trekken van bedrading
Zorg voor betrouwbare verbindingen en lassen. De toch wel veel voorkomende slechte verbindingen zijn een belangrijke oorzaak voor brand en die zijn hierdoor al deels te voorkomen."