Wie heeft er ervaring met wand-isolatie?

We hebben vandaag een offerte laten uitbrengen om 3 wanden van ons huis te laten isoleren met vloeibaar(?) isolatiemateriaal.
Pur-schuim was het in ieder geval niet, wel een andersoort materiaal.

Voor drie hele muren zouden we een bedrag van €1600,- moeten betalen. All-in.
Nu wou ik graag weten of jullie ervaring hebben met het later laten isoleren van bestaande muren, en of dit ook daadwerkelijk zo'n enorme besparing op je stookkosten heeft opgeleverd, of dat het meer zoiets is van; 'tja, het zit er in, en meer merken we er ook niet van....'

Ik zou de bedrijfsfilm van het bedrijf kunnen bekijken, maar dat is uiteraard niets dan Hossanah, en graag hoor ik ook wat objectievere verhalen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, het bespaart echt enorm veel energie, en al zit ik zelf nog in de offerte-fase, het is absoluut eigenlijk altijd de moeite waard. Zeker een brede spouw is feitelijk een grote koude-brug, en als je een beetje een warmkleum bent (wat ik overigens niet ben trouwens), kan het tientallen tot honderden euro's per jaar schelen. Met andere isolatiemaatregelen krik je dat bedrag nog eens flink op. En de energie gaat elk jaar een beetje duurder worden.......

Er zijn een paar addertjes onder het gras : de opbrengst hangt af van de dikte van je spouw, het precieze materiaal dat er in gespoten wordt, de samenstelling van je muur en je stookgedrag. Het bedrag dat je noemt lijkt me bijzonder schappelijk; ik heb nog geen offertes gehad van minder dan het dubbele, maar ik moet dan ook víer muren.

Wij hebben ons vooraf goed laten voorlichten door een onafhankelijke energie-berater, die bijna tot op de cent heeft voorgerekend wat wat gaat schelen in de stookkosten. (Niet alleen de gevelmuurisolatie trouwens). Ik weet niet of er in Nederland ook zoiets is , vast wel, en dat kan natuurlijk ondanks het kostenplaatje nooit kwaad.

Laat in elk geval meerdere offertes uitbrengen, en kijk of je in je directe omgeving of via Internet mensen kunt vinden die het ook en liefst al enige tijd geleden hebben laten doen. De kosten kunnen enorm uiteenlopen (tot wel 50 % !!) dus ook dat is zeker de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

je moet goed opletten als je een gevel neemt op de regenkant
als de spouw volgespoten wordt en en de buitenmuur wordt zeiknat dan dringt het water door de isolatie door naar de binnenmuren
en dan heb je een groter probleem
voor gevels die niet op de regenkant zitten is het ideaal en scheelt zeker in de kosten {maar denk dan ook aan vloer en dakislolatie anders gaat daar weer veel warmte verloren

als je toch een muur hebt aan de regenkant kun je die het beste afbreken en dan isoleren met glaswol/piepschuim en de buitenmuur er weer voorbouwen {als je de stenen netjes afbikt kun je recyclen} is wel veel werk maar het loont wel
je moet dan wel isolatie nemen die smaller is als je totale spouw anders komt het nog tegen de buitenmuur
dus als je spouw 10 cm is neem je isolatie van 7 cm

Toegevoegd na 2 uur:
je kunt ook de muur aan de regenkant laten impregneren dan hoef je hem niet af te breken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je kritische antwoord, Werk! Ik laat vooral dat verhaal van die spouwmuur nog even los op wat 'bouwvakkers' in de kennissenkring, want dat van die lekkage klinkt inderdaad wel heel logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan heb je inderdaad een groter probleem, maar volgens mij ook niet de juiste isolatie ! VOlgens mij kwam dat vroeger nog wel vrij regelmatig voor (x aantal jaren geleden), maar tegenwoordig hebben ze allerlei nieuwe materialen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn ouders hebben het een jaar of 6 geleden laten doen en geen rekening gehouden met de regenkant met als gevolg natte binnenmuur
ze hebben later de muur geimpregneerd en nu is het over