fixophalte wet sael & fix vochtwerende afdichtingkit waar me kan je dat glad maken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoel je glad afwerken? Of als het al uitgehard is strak & glad krijgen?
LeonardN
6 jaar geleden
Tijdens kitten een natte vinger of een natte kwast gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voordat je gaat kitten een oplossing maken van afwasmiddel met water, als je de kit hebt aangebracht, doop je je vinger in de oplossing van afwasmiddel met water en strijk je met de natte vinger de kit glad. Met een kitspatel gaat het nog egaler, deze zijn ook te koop bij de bouwmarkt. Als het anders zou moeten dan de gebruikelijke manier, dan zou je dat op de kit moeten vinden.
paulus811
6 jaar geleden
Het spul is tixophalte (met een T) van Shell en is obv bitumen voor buitengebruik en niet hetzelfde als de kitten die voor binnen worden gebruikt.

Antwoorden (1)

Tixophalte wet sael & fix is een butimenkit met een vochtafdrijvende eigenschap. Daardoor kun je het ook op vochtige materialen gebruiken en heeft het een zeer snelle en sterke kleefkracht. Diezelfde eigenschap zorgt er ook voor dat je het niet na het aanbrengen glad kunt strijken met vingers of gereedschappen. Het vocht op je natgemaakte vinger of spatel zal door de kit worden 'verdreven' en de kit zal zich aan je vingers of gereedschap gaan hechten.

Verwerking van de kit is vergelijkbaar met een siliconenkit, maar dan nog erger. Terwijl je siliconenkit nog wel met een afwasmiddelsopje of in thinner gedoopt gereedschap kunt gladstrijken, zal ook dat met 'wet & seal' geen mooi resultaat geven.

Er is maar 1 moment waarop je kunt zorgen voor een mooie gladde kitrand en dat is tijdens het aanbrengen, in de halve seconde dat de oplosmiddelen nog volledig (dus ook in de buitenste micrometer) van de kit aanwezig zijn. Zorg dat je spuitmondje schoon is en een beetje schuin, maar scherp is afgesneden op het goede formaat. Trek de kit in één beweging, waarbij de 'tip' van het spuitmondje direct de kitrand glad afstrijkt. Daarna niet meer aankomen.

Zorg voor voldoende spuitmondjes (los te koop bij de bouwmarkt of de Action) en gebruik na elke pauze een nieuwe. Ook na korte tijd wegleggen met een dopje erop zal de kit zich aan het uiteinde van het spuitmondje gaan hechten, waardoor je er geen rechte, gladde randen meer mee kunt trekken.

Als je er wat gevoel voor hebt, is dit na enig oefenen wel te doen. Voor 9 van de 10 doe-het-zelvers en zeker de helft van de professionals blijkt dit echter nooit te lukken. Oefen het 'in-één-keer-goed-kitten' niet met dure tixophalte maar met goedkopere siliconenkit in een nagemaakte constructie van bijvoorbeeld stukken afvalhout.
Inekez1