Hoe kan ik de maximale belasting van een steigerbuis berekenen?

Beste allemaal,

Ik wil in mijn keuken een soort bibliotheekladder maken om ook bij de hoogste planken te kunnen komen. Ik wil de rails maken van steigerbuizen die geklemd zal worden tussen twee wanden. Nu wil ik alleen berekenen hoeveel belasting de buis kan hebben zonder een hangpunt in het midden.

De overspanning is 1515mm. Bij voorkeur zou ik dit willen doen met een steigerbuis van 33,7mm met een wanddikte van 3,25mm.

Ik weet dat er allerlei formules zijn waarmee dit berekend wordt, maar weet niet goed hoe ik deze kan toepassen en wat alles betekend.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen.

Groet Johan

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.3K
Inekez1
6 jaar geleden
Dus je wil een stuk steigerbuis van ongeveer 1,5 meter gebruiken die je horizontaal bevestigt en waartegen dan het laddertje steunt? Daar heb je geen berekening voor nodig, dat kan een steigerbuis makkelijk hebben. De grootste krachten van de ladder zijn naar beneden gericht, niet op de steigerbuis. Je hangt dus niet met je ladder aan die buis, maar de ladder staat gewoon op de vloer.

Antwoorden (1)

Hoe de berekening precies is weet ik niet, maar steigerpijpen zijn normaal 3- 4 meter lang, er wordt op twee pijpen een plank gelegd en dan komen er stapels stenen op liggen, waardoor ze nauwelijks doorzakken. Dit in ogenschouw nemende denk ik dat jouw steigerbuis van anderhalve meter niet zal doorbuigen. De bevestiging tussen/aan de twee muren zal straks het zwakste punt zijn.
Succes!!!
jc54