hoe kan ik het best een plakhaak van een badkamertegel verwijderen?

Ik heb plakhaken op badkamertegels die met een sticker zijn aangebracht en muurvast zitten. Deze wil ik weghalen en hoger haken plaatsen. Hoe kan ik zonder veel moeite en zonder iets te beschadigen dit weghalen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
19K

Antwoorden (3)

Steek een plamuurmes tussen haak en tegen. Doe dit zo dat het plamuurmes zo vlak mogelijk tegen de tegels ligt, dan krijg je geen krassen. Zit de haak erg vast, dan steek je eerst een hoekje van het plamuurmes er achter en dan steeds een paar millimeter verder. Niet gaan wrikken, alleen duwen met het plamuurmes, anders kun je wel krassen of beschadigingen op de tegels krijgen. Plakresten kun je daarna verwijderen met wasbenzine en een doekje of schuursponsje.

Plamuurmessen heb je in verschillende diktes, hoe dunner het metaal, hoe makkelijker je haak los gaat.
Inekez1
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Een plamuurmes zo dus als alufolie? Dat bestaat natuurlijk niet. Maar het maakt wel uit of je plamuurmes ruim een mm dik is (die goedkope van de Action) of slechts 0,3mm dik en dan ook nog een mooi geslepen randje (bijna messcherp), zoals duurdere merken.
De plakker eerst iets warm maken met een fohn, dan laat die iets makkelijker los.
Vaak kun je zo de plakker verwijderen, door het voorzichtig met een mesje los te halen.
Daarna de stickerresten verwijderen met wasbenzine, of stickerverwijderaar.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed warm maken met een verfföhn. Mag niet te heet worden, anders valt de tegel er ook af.
Met ether kan je de lijm van de sticker week maken om zo de haak weg te nemen. De restlijm kunnen evenzo met ether verwijderd worden. Let wel op, ether is zeer vluchtig en brandbaar. Lukt het niet met ether, dan zal aceton het zeker doen, dit solvent is eveneens zeer brandbaar en agressief naar het merendeel van de kunststoffen.