Hoe ga ik deze deurpost exact horizontaal afzagen?

De onderkant van deze deurpost is rot. Ik wil de deze horizontaal afzagen boven de rot. Daar vervolgens een nieuw stuk hout inzetten. Maar hoe ga ik dit exact horizontaal afzagen zodat het nieuwe hout genoeg contactvlak met het oude zal hebben om goed vast te plakken? Ik heb hiervoor geen machines.

Picture for question
9 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Recht stuk ijzer langs de zaag lijn klemmen. Met een houtzaag er vlak langs zagen.

Succes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Diverse goeie tips. Maar dit vind ik de meest werkbare voor mij als amateur-klusser.

Andere antwoorden (3)

Vroeger werd zoiets schuin afgezaagd en het nieuwe stuk dus ook in de zelfde schuinte dan kun je er nl een paar schroeven in draaien om het aan elkaar te bevestingen
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat was niet de enige reden als je hem schuin naar boven afzaagt kan er ook geen water in de naad blijven staan
Schuin afzagen een behoorlijk stuk boven de houtrot, leg het afgezaagde stuk op je nieuwe balk / kozijndeel en teken de schuinte af, houd er rekening mee dat je een paar mm. kwijt bent door je zaagsnede.
Zo heb je altijd de zelfde schuinte en een groter contactvlak om te lijmen.

Zelf zou ik liever de hele lengte vervangen, of zelfs het hele kozijn, is sterker.
E.e.a. afhankelijk of je de deur vaak gebruikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Nog even op je foto gekeken en zie dat een scharnier ook op het nieuwe deel komt, reden temeer om de hele lengte te vervangen omdat er behoorlijke krachten op het scharnier (dus het nieuwe deel) komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap het idee van schuin afzagen, maar in dit geval als de scharnier ook aan het nieuwe stuk komt te hangen, zou het eigenlijk schuin afgezaagd moeten worden van links boven naar rechts onder. Maar liever inderdaad het hele stuk vervangen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed dat je dit even aanhaalt, in dit geval zou ik van linksonder naar rechtsboven zagen (dus net andersom), oftewel, de deur eruit en met de zaag binnen gaan staan en schuin naar beneden richting de muur zagen.
Reden, het nieuwe en oude deel kunnen iets bewegen t.o.v. elkaar waardoor er kleine scheurtjes op het contactvlak kunnen ontstaan. op deze manier heb je het lage deel van het contactvlak aan de (regen) buitenkant, zo kan water niet achter (en in) het kozijn lopen.
Voor zover ik kan bekijken gaat het hier over een schuur en zal het niet zo'n probleem zijn, als je ter versteviging, een regel op de binnenkant van het kozijn schroeft.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik dacht juist andersom, omdat er anders misschien door de deur te veel gewicht aan de post zou komen te hangen, ik dacht dat dan het schuine stuk sneller los zou kunnen laten. Als je van links boven naar rechts onder zaagt houd de post zichzelf klem tegen de muur als de deur eraan hangt. Of denk ik nu verkeerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeker, daar wordt het wel sterker van, nu ga ik er wel van uit dat het nieuwe deel ook in de muur vastgezet wordt, en niet alleen aan het oude deel geplakt wordt.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat is natuurlijk ook weer zo ja :-)
Daar had ik nog niet aan gedacht.
Schuin afzagen, nieuw stuk maken, en lijmen.Om zeker te zijn dat alles stevig zit kan je extra bevestigen aan de muur. d.m.v. vijzen, of montage kit.