Wanneer kun je het beste hout plamuren, vóór of ná het aanbrengen van de grondverf?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zou dan ook graag willen weten waarom vóór of ná.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
67K

Het beste antwoord

Dat ligt aan het soort plamuur en de hoeveelheid die nodig is.

Normaliter gebruik ja lakplamuur om het spiegelglad te maken ná de grondverf. Dit geeft namelijk een betere hechting.
Als het hout teveel zuigt en erg droog is zou de plamuur eventueel niet goed kunnen hechten omdat dan alle bindmiddelen in het hout trekken en alleen de droge stoffen achterblijven. En die vallen er dan weer af :-)

Toegevoegd na 6 minuten:
Als je dikke proppen/gaten ook moet dichten dan moet je dit vóór de grondverf doen.
Aangezien er ALTIJD krimp optreed (al staat op de verpakking van niet) dan nog moet ja ná de eerste grondverf laag alsnog even je lakplamuurtje eroverheen halen. Dit om vage deuken te vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/rotband-gebruiken-plamuren-hout-ondergronden.31375

Hier worden nl. vele goede tips gegeven. Je kan ook het hout eerst bewerken met Houtrot-stop van Alabastine. Dan heeft het hout nl. geen zuigende werking meer. en kan je het prima plamuren op een perfecte ondergrond. Ik persoonlijk plamuur het liefst met houtrotvuller van Alabastine. Je hout hoeft er niet per sé rot voor te zijn maar het geeft enige flexibiliteit om er mee te werken. Je kan het boren, schroeven en spijkeren zonder dat het barst.

Toegevoegd na 10 minuten:
O, ja zou bijna je vraag vergeten....In mijn geval eerst primer en vulmiddel *Alabastine* daarna de grondverf Dit is een prima ondergrond om af te lakken, schilderen of verven. Dus de Aalabastine (houtrotstop)op het ruwe hout aanbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is misschien niet zo als het hoort, maar ik doe het gelijk met de grondverf aanbrengen, dus op de natte verf, wel moet je dan vaak later als het droog is het nog een beetje bij werken.
Voor je gaat schilderen met grondverf zou ik nooit doen, omdat de plamuur dan minder goed hecht.
Let op, dit kan niet met watergedragen verf, omdat deze al begint te drogen als je nog aan het schilderen bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de meeste producten staat een uitgebreide gebruiksaanwijzing. Het aanbrengen van plamuur direct op onbehandeld hout is af te raden omdat het vocht uit de plamuur dan te snel in de ondergrond trekt. Het gevolg is dat de plamuur gaat scheuren of zelfs loslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zet ongeverfd hout altijd eerst in de grondverf, voordat je met plamuur aan de slag gaat. Na het verven kun je de oneffenheden beter zien en bovendien hecht plamuur beter aan verf dan aan kaal hout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plamuur breng je altijd aan na het gronden. Dit om een betere hechting te krijgen van de plamuur. Daarna volgd het schuren dat zeer nauwkeurig gebeuren moet. Dit is
eigenlijk het meest noodzakelijke werk van het schilderwerk om een goed resultaat te verkrijgen. Het te
schilderen onderwerp diend egaal en glat te zijn na het
gronden en plamuren. Zo nodig licht plamuren en schuren herhalen.