Hoe komt het dat de schroef van de gootsteen van de douchebak die naar de sifon loopt, iedere keer losdraait?

Deze schroef die de afvoer van de douchebak vastklemt aan de onderkant van de douchebak raakt regelmatig los, waardoor er lekkage ontstaat onder de douchebak en water op de grond (plafond) terechtkomt.
Als ik de schroef aandraai, zit deze muurvast, maar op de een of andere manier komt hij weer los te zitten na enige tijd. Heel frustrerend. Komt het misschien door het gewicht van de persoon die doucht?

6 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.klusidee.nl/Forum/schroef-van-doucheput-douchebak-losgehaald-t74796.html Hallo Roel, ik ben niet erg technisch, maar denk dat je via deze link toch verder komt. Kijk maar, succes!

Antwoorden (2)

Doorbuigen van de douchebak vermijden :
- plaats er grote bokken onder / bijvoorbeeld een baksteen of gestappelde tegels en eventueel een houtenplankje om juist af te passen / !!!! Te hoog kan tot breken van de douche bak leiden;
- of onder de bak in een plasticzak isolatie schuim spuiten !!!! wel eerst groot gewicht (50 kg ) in de bak leggen / bv een zak zand of een ruim aantal bakstenen.

Toegevoegd na 2 minuten:
*** bokken = blokken ***
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarschijnlijk is de moer die in de afvoerbuis zit dolgedraaid, de schroefdraad is kapot. Je kunt proberen er een grotere schroef in te draaien of met hennep, teflontape of locktite de verbinding steviger te krijgen, maar dit zijn lapmiddelen. De douchebak zal eruit moeten en je zult de afvoerbuis moeten vervangen.

De kans dat dit komt doordat de douchebak te licht was of de gebruiker te zwaar is niet zo groot. Je zegt dat je de schroef heel vast hebt gedraaid. Dat is meestal niet goed, vast is vast. Het kan zijn dat daardoor de moer verder kapot is gegaan.

Als het een huurhuis betreft, is de verhuurder verplicht dit te repareren. Het valt niet onder kleine reparaties van de woning die voor rekening van de huurder komen.