Hoe kan ik een lichtschakelaar vervang met een Combinatieschakelaar(schakelaar+stopcontact)?

ik heb in gang een lichtschakelaar een een combinatieschakelaar die beiden bedienen de licht in de gang , ik wil de lichtschakelaar om zetten naar zo een combinatieschakelaar zo dat ik in beiden kanten van de gang stopcontact heb,in de doos van lichtschakelaar heb ik 3 zwarte draden ,kan een combinatieschakelaar op 3 draden worden aangesloten?

Toegevoegd na 1 uur:
dit is de combinatieschakelaar die ik heb :
https://www.gamma.nl/assortiment/gamma-k2-geaard-stopcontact-met-schakelaar-wit/p/B457491?sg=a

Toegevoegd na 1 uur:
de foto hord er ook bij:

Picture for question
6 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het kan maar het zou niet volgens de voorschriften worden. Hoe het hoort: extra draden trekken.
Mogelijk wordt dat lastig, omdat de 3 (of dan 2) zwarte en nog 3 extra (bruin, blauw en aarde) soms niet gaan passen.
Je zou dan de zwarte kunnen vervangen met draadloos schakelen.
TurfGraver
6 jaar geleden
Ben bang dat je met dit schakelaar ook het licht niet aan twee kanten kan bedienen (geen wissel schakelaar).
Verder mis je zoals Jackd al noemt drie belangrijke draden voor de wandcontactdoos. Bruin, blauw en geel/groen.
De drie zwarten (twee van ander schakelaar en 1 naar lamp) blijf je nodig hebben.
Schakelaar aan ander kant zal twee zwart en 1 bruin hebben, daar zijn dus alleen blauw en geel/groen nog nodig.

Antwoorden (1)

Van de 3 zwarte draden is er maar 1 die stroom bevat. Voor een pries heb je er 2 nodig.
Ook de draaddikte speelt een rol, het is verboden om 1.5mm doormeter te gebruiken voor een pries, en die zwarte draden zijn 1.5 (is de dikte voor lichtpunten)
Een aarding is niet nodig als je pries geen aarding voorziet.
Oplossing: 3x .5mm draad bijtrekken (blauw + zwart + geel groen) en enkel dan ben je in orde volgens de wetgeving.
of 1x 1.5mm bijtrekken, afgetakt van uw lichtpunt: opgepast want uw totaal vermogen op de pries mag niet meer zijn dan 1500W, draad is te dun om meer vermogen te leveren en als je meer vermogen aansluit kan de draad smelten en in brand vliegen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
koraal19
6 jaar geleden
mijn + bedankt
TurfGraver
6 jaar geleden
Welke zwarte stroom bevat zal verschillen afhankelijk van stand van ander schakelaar.