wij hebben onze eiken tafel laten stralen maar is nu erg grof van structuur geworden. kunnen we deze zelf nu glad schuren?

We willen het natuurlijke effect behouden van de tafel. Kleur is supermooi geworden maar de structuur is veel te grof. BV's. Met een katoenen doek kunnen we er niks inwrijven, want deze doek blijft gewoon 'plakken' aan de groffe nerven. En kleding blijft er ook achter haken. Nu is ons idee om de tafel te schuren, met de nerven mee, om het gladder te krijgen. Daarna behandelen met olie of was, om toch te beschermen maar het wel natuurlijk te houden. We zijn bang als we gaan lakken,dat de tafel zo gaat glimmen, en dat vinden we niet zo mooi. Wie kan ons goed advies geven?
Alvast super bedankt!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Eerst testen op de onderkant? Niet te grof beginnen, met redelijk fijn schuurpapier op bijvoorbeeld een bandschuurmachine haal je er bijna net zo snel wat af met veel minder diepe krassen.
Ik zou dus niet met korrel 60 beginnen maar eerder met 120.

Antwoorden (4)

Ja dat kan heel goed. Met de nerf mee schuren en zeker niet met een ronddraaiende schuurmachine. Neem eerst grof schuurpapier en later nogmaals iets fijner.
Wij hebben ons hele eikenhouten ameublement zo vernieuwd.
8 jaar geleden
Ik zou beginnen met een bandschuurmachine, omdat het hout nu erg grof is. Hiermee kun je de basis leggen voor een glad tafelblad, zonder teveel inspanning. Daarna kun je verder met een vlakschuurmachine, met grof schuurpapier, daarna gebruik je dezelfde machine met middelfijn schuurpapier, daarna schuur je met fijn papier. Beide machines zijn, indien je ze niet in bezit hebt, te huur bij de bouwmarkt. Wil je het hout heel glad krijgen, schuur dan nog eens met waterproof schuurpapier. Schuur altijd met de nerf mee, om splinteren van het hout te voorkomen. Door de keus te maken voor vaak schuren, met verschillende korrels steeds fijner van structuur krijg je een glad oppervlak.
Maak de tafel hierna stofvrij, ontvet de tafel daarna en breng daarna matte lak, of meubelolie aan, beiden geven vrijwel dezelfde uitstraling met beiden hun voor- en nadelen. Laat je hierover voorlichten door de verfspecialist, zij kunnen je hier veel meer over vertellen, ook over de verschillen in merken. Zorg dat je naast het gewenste product, ook informeert naar de juiste materialen om het product mee aan te brengen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik wil het toch wat nuanceren. Als je de grove structuur weg wilt hebben heb je inderdaad een bandschuurmachine nodig. Met grove schuurbanden. Altijd in de richting van de nerf.
Daarna ga je, ook met de bandschuurmachine, steeds fijnere schuurbanden gebruiken. Ook weer met de nerf mee. Een zgn. vlakschuurmachine draait gewoon rondjes met de excentrische as. Dis zou je kunnen blijven zien. Kijk maar eens hoe fijn je het wilt.
Dit alles geldt ook voor de kopse kanten van de tafel. En de details kun je met de hand doen met een schuurkurk. (met schuurpapier erom, dus)
De afwerking kun je, zonder kans op onnodig glimmen of kans op afspringen van de lak, het best doen met lijnolie. Dat trekt erin en wordt toch ook hard. De kleur wordt wel wat donkerder, maar m.i. aanvaardbaar. Probeer anders eens op een ander stuk eiken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat ik hier aan lees , om de tafel zelf te schuren daar heb ik als meubelbedrijf mijn bedenkingen tegen.
Je kan nog zo,n goede schuur machine hebben maar je blijft nooit vlak op een groot oppervlak.
Mijn advies is... probeer een meubelfabriek te vinden die hem door de schuurmachine wil doen 2x erdoor en het resultaat is prachtig.
En nog een raad,geen lak nemen altijd krassen en kringen, gewoon in de olie, succes

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedenk ineens,waar hij gestraald is hebben ze daar geen schuur machine?
burgos