Kan ik een dekkende beits gebruiken als grondverf?

Ik ben er inmiddels al achter gekomen dat je lakverf over beits heen kan aanbrengen. ( Natuurlijk eerst opnieuw schuren etc).
Nu hebben wij dekkende beits op de trap aangebracht, maar vinden dit achteraf toch niet zo mooi als gewone lak.
Kunnen we nu de witte beits die erop zit gebruiken als ondergrond voor de gewone verf die erover heen gaat, nadat we de trap opnieuw geschuurd hebben? Aangezien de witte beits wel dekt, dus geen donkere ondergrond.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Beits kan uiteraard gewoon onder de lakverf. Grote verschil tussen beits en verf is:

Beits is vochtregulerend en een verf is compleet afsluitend. Dus voor buiten gebruik word dit een ander verhaal en word het afgeraden over elkaar te gebruiken.

Gebruik een acryl Trapverf als aflak (waterbasis) Deze is tegenwoordig sterker dan een terpentine lak. Is de beits op terpentinebasis geweest, Wacht dan minimaal 2 weken voor je er een waterbasis lak overheen zet!! Dit is heel belangrijk ivm de werking van de verschillende soorten verf.

Volgorde van werken:

Eerst de beitslaag ontvetten.
Dan licht opschuren (p120)
Afnemen met een doek om stof te verwijderen.

Verf laag aanbrengen.
Deze opschuren met het liefst een scotch brite of schuurpadje, ook heel licht.
afnemen
2e verflaag aanbrengen.

Wanneer je dat zo doet heb je een hele sterke laag op je trap die jarenlang meegaat!

groet

dennis
www.dvanbeek.net
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan.Ontvetten ,schuren en stofvrij maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de beits op terpentine basis is,dan ook graag de lak op terpentiebasis
( sterker en slijtvaster )
2x waterbasis op een trap is erg zwak.
Eventueel aflakken op PU basis is echt sterk mist het wel hardhouten treden zijn.
Succes