Welk soort isolatiemateriaal is niet brandbaar?

Dan bedoel ik zoiets als glasvezel wol of een soort dekenachtig spul ofzo, dat niet kan ontbranden bij een vlam of hoge temperatuur en het is niet voor in huis bedoeld.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Je kan ook nog keramische wol gebruiken dat kan nog net ff heter
Dat word vooral gebruikt voor kleine smeltovens
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk isolatiemateriaal is brandbaar als de temperatuur maar hoog genoeg is.
Minerale wol heeft een hogere ontbrandingstemperatuur dan EPS of PUR, maar ook glaswol ontbrandt rond de 700 °C, en steenwol bij 1100 °C. Bij een volledig ontwikkelde brand kunnen temperaturen oplopen tot 1200 °C.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik wil aluminium smelten en daar heb ik isolatiemateriaal voor nodig en dat mag niet in de fik vliegen.
SimonV
6 jaar geleden
Smeltpunt van aluminium is 660 °C.
Dan zou je dus steenwol kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je zal vooral naar de temperatuur van de warmtebron, waarschijnlijk een brander, moeten kijken. Steenwol zal niet snel echt gaan branden, maar het vergaat wel snel, hier vergaat het al bij contact met de vlam van een aansteker.
https://www.youtube.com/watch?v=3rCCY6UDEog Aluminium smelt redelijk makkelijk, afhankelijk van je opstelling is isolatie misschien niet eens nodig.
Ook afhankelijk of het eenmalig of voor vaker is, dan doe je het vooral voor de snelheid en de energie en dus geld besparing.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Brandbaar en smelten of verglazen wordt hier door elkaar gehaald. Glaswol en mineraalwol kunnen niet branden, maar zijn niet geschkit als isolatiemateriaal voor ovens. Dat moet voor aluminium minstens tegen 1000 graden kunnen. Zulk isolatie materialen koop je bijvoorbeeld bij de handel in pottenbakkersmaterialen.