waarom stijgt de druk in mijn cv installatie?

Ik heb nadat ik er achter kwam dat mijn expansievat lek was een nieuwe vat gekocht 0.5b(hij zat vol water).Na wat te hebben 'ge-googled' en verdiept kwam ik er achter dat het expansievat in de retour leiding moest zitten. Na het leidingwerk gevolgd te hebben en installatie handleiding (intergas hr uit 2001) te hebben geraadpleegd. blijkt deze dus in de aanvoerleiding te hebben gezeten. Van het weekend netjes een nieuwe ophangbeugel gekocht T-stuk in retour voor de pomp geplaatst en hiervandaan met n 22mm leiding naar het expansievat(hangt nu op zolder direct naast cv ketel)
Systeem afgevuld op 1.9b(en ook ontlucht) Nu zag ik vanmorgen dat ik de druk ging controleren dat de meter 2.4b aangaf. Mag dit kan het kwaad of is er iets anders aan de hand vat alweer kapot?

m.v.g. Bauke.

Toegevoegd na 2 uur:
het controleren van de druk was b.t.w. met warm systeem. de 2.4b dus.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.7K
ronron1212
9 jaar geleden
Aanvoer leiding is de leiding die naar de verwarmingselementen gaat bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja, de retour komt vanaf je elementen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een CV ketel moet je niet prutsen maar dit laten doen door een professional. CV ketels hebben afvoer van rookgassen etc, en kunnen levensgevaarlijke situaties op gaan leveren. Dit kun je niet via een Google oplossen. Zoek een goede installateur in de buurt, voordat je nu hopen geld uit gaat geven aan een ketel die af is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet zo dat het vat altijd op de retour leiding moet. Dit is merk en type afhankelijk, maar inderdaad meestal wel zo. Voor de druk maakt het weinig uit, voor de pomp en het vat is het meestal iets beter. Heb je al een keer alle radiatoren ontlucht na het opnieuw vullen?
(In water zit lucht wat eruit komt bij verhitten, dat neemt meer ruimte is als gas)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja bedankt, maar ik had al in de installatie handleiding gekeken en het staat voorgeschreven om hem in de retour te plaatsen anders had ik m op z'n oude plek laten zitten achter het schot, dat zit nu dus juist. Ik heb ook al diverse keren ontlucht, ventieltje tijdens het vullen bovenop de ketel open en na verhitten zelfs ook op alle radiatoren. Het blijft voor mij een raadsel....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Achter een schot, dan gok ik dat ie op zolder staat?
Dan mag de druk best iets lager.

Antwoorden (2)

Als de ketel gaat branden loopt de druk in je verwarmingssysteem op. Dit kan inderdaad wel een verschil zijn van 0,5 bar. Controleer het nog maar eens een keer als de verwarming koud is......
jc54
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat t systeem 0,5 bar kan verschillen weet en snap ik maar dit moet toch opgevangen worden door het expansievat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Expansievat vangt dit gedeeltelijk op.
De rest heb je goed uitgezocht, dit vast ook, maar ik ga het toch maar zeggen: vat een maatje te klein? Verder zou ik me er niet druk om maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dank je, maar het expansievat is gewoon 'n 18 liter vat, wat voor n normaal rijtjes huis en dito cv systeem volgens mij groot genoeg moet zijn. vat klinkt btw aan de bovenzijde gewoon vol en onderzijde 'leeg'. welke druk raad je me trouwens aan voor n ketel en expansievat dat inderdaad op zolder hangt??? Heb gisteren ook weer 'geprobeerd' te ontluchten echt nihil tot niks. En vanmorgen weer op de meter gekeken maar was (warm) toch weer naar 2.4b gestegen...
thanks.
Ik denk dat ergens nog wat lucht in de leiding zit.
Ontlucht een paar keer dan verdwijnt dit vanzelf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
bedankt, ik zal het systeem nog n aantal keren ontluchten. even afwachten dus.