kun je een houte vloer steviger maken met beton?

de vloer kraakt en is al oud.
kan dat opgelost met een laag beton?

Toegevoegd na 2 minuten:
beton erop gieten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Er bestaan metalen platen (Lewis zwaluwstaart) welke je als basis op de houten vloer aanbrengt. Het kan zou zijn dat je eerst een latten constructie moet maken als de vloer erg ongelijk is. Hierop stort je ongeveer 5 cm beton en je hebt een zelfdragende betonnen vloer (De zwaluwplaten fungeren als bewapening).

Een voorwaarde is dat de draagbalken het extra gewicht kunnen dragen. Dit kan ik niet voor je beoordelen zonder de constructie gezien te hebben. Beton weegt 2200-2600 kg per kubieke meter. Dat betekend: Elke cm beton dikte weegt 22kg per vierkante meter. 5 cm zou dus 110-130kg per vierkante meter opleveren. Voor je begint beton te storten zou ik je constructie laten beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Kijk eerst even of die vloer en die balken daaronder nog in goeie staat zijn: zo ja beton er op zo nee eerst de hele vloer eruit en dan een betonnen vloer laten leggen of een nieuwe houten vloer en vraag eerst naar de kosten om verrassingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Compleet vervangen door beton.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beton op een houten vloer aanleggen lijkt mij een slecht idee.
Beton is zo zwaar dat je kans hebt dat de vloer het begeeft.
Mocht de vloer het nu niet begeven, dan begeeft deze het over 10 jaar wel want de vloer gaat schimmelen omdat deze niet meer kan ademen en dan wordt het hout zwak.
Ik zou de complete vloer verwijderen en daar een nieuwe houten/betonnen vloer plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan in mijn ogen niet. Zoals bij de andere antwoorden wordt aangegeven weegt beton 110-130kg per m2.

De draagkracht van een houten vloer is ongeveer 150 kg per m2.

Het is dus af te raden om je probleem met een betonlaag aan te pakken omdat je anders geen draagkracht over gaat houden voor het gewicht van je inrichting en personen etc.

De reden van het kraken zit hem in andere zaken. In het bijgevoegde artikel lees je er alles over hoe je dit kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de vloer al oud is en toch aan vervanging toe is zou ik gewoon de houten vloer weg halen en vervangen voor een betonvloer.

Een laag beton zo over de houten vloer gieten is geen goed idee, daar je zelf al zegt dat de vloer al oud is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe maar wat Jelle zegt. Anders kan een doos met schroeven ook helpen (alle krakende planken vastschroeven). Ik heb ooit eens wat gelezen over een hars die men op de houten vloer aan brengt. De vloer blijft dan dun en wordt niet te zwaar.
Bv hier:
http://www.plusmagazine.be/nl/lifestyle/wonen/artikel/543/een-nieuwe-vloer-zonder-breekwerk/3

Maar daar kan een vakman wellicht meer informatie geven.

Als je genoeg ruimte hebt, kun je vloer met beton (en Lewisplaten) ophogen. Heb je dan nog wel genoeg ruimte voor de deuren?