Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik mijn houten binnendeur verven?

Ik wil mijn binnendeur verven en niet vernissen. De reden hiervoor is omdat mijn deur was afgeleefd is. Nu had ik gehoord dat je een deur niet mocht verven omdat die dan niet meer kon ademen.

Iemand een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

normaal kan dit gewoon, bij ons zijn alle deuren gewoon geverfd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dit is geen enkel probleem. Zorg er wel voor dat je specifieke houtverf voor binnenhuis gebruikt! En de deur eerst goed afschuren zodat ze mooi glad is en er geen oude restjes blijven hangen!

Groeten,
JJanom
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Binnen deuren zijn geen probleem om te schilderen met hoogglans/ zijdeglans.
Dit doordat luchtvochtigheid en tempratuur constant zijn.
Afgezonderd van de badkamer deur.
Let er wel op dat je de schanieren niet schilderd aangezien dit later wel voor problemen kan verzorgen.

Buiten deuren/ toegangsdeuren moet je wel schilderen met beits ( omdat dit wel weer vocht kan doorlaten van binnen naar buiten toe zodat je deur niet gaat rotten etc geld ook tevens voor kozijnen. )
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel zou je een (buitendeur) aan de binnenzijde afsluitend kunnen schilderen (vernis of hoogglans) en de buitenzijde met een ademend verfsysteem. Zo zorg je dat de deur in ieder geval kan 'ademen'.
Bij een binnendeur speelt dit probleem niet en ben je in feite vrij in de keuze.
Je kan gewoon een verf, lak of beits gebruiken die je het meest aanspreekt, alhoewel een hoogglans een meer nauwkeurige voorbereiding vraagt (schuren, plamuren), omdat je meer reflectie hebt van het opvallend licht.
Een zijdeglans of matte houtverf zal voor het oog dus een netter resultaat geven; het type verf maakt niet zoveel uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja natuurlijk, wat wel is dat je beide kanten moet voor zien van een lak of verflaag, niet dat je een kant onbehandeld laat. De deur zou dan krom kunnen trekken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk kan dat, wij hebben zelf ook alle deuren geverfd.
wel even vetvrij maken en een beetje schuren (evt eerst gronden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding