Ik ben het vinyl aan het leggen. Hoe krijg ik bij het bijsnijden bij muren mooie randen?

Ik heb al zo veel filmpjes bekeken op het internet. Bij het bijsnijden bij muren kan ik echter nog steeds geen mooie randen krijgen... Jullie hulp is welkom. Dank!

6 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij mij in huis zijn ooit tapijt en vinyl aangelegd door een familielid en een tapijthandel. Mijn familielid gebruikte elke twee meter een nieuw vlijmscherp (stanley)mesje, terwijl het tapijtbedrijf een behoorlijk bot mesje gebruikte (waarschijnlijk al jaren na volle tevredenheid ;-) en zorgde voor behoorlijk wat rafels. Ik was over dat laatste behoorlijk ontstemd, maar moet toegeven dat ik het na een paar maanden toen het huis vol stond nauwelijks meer zag. Hoe dan ook, het geheim voor kaarsrecht afsnijden is verse mesjes. Maar hoe belangrijk het ook lijkt op het moment zelf, ik zou niet overdrijven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
brrr. ik bedoel natuurlijk "NAAR volle tevredenheid"
Wouter2011
6 jaar geleden
Dank, @Sandokan. Vlijmscherpe mesjes zijn zeker belangrijk. Zijn er nog andere geheimen? Het overdrijven vind ik ook niet nodig. Het is wel mooi als vinyl kaarsrecht bijgesneden is bij muren/ obstakels.

Antwoorden (1)

Ik had een jaar of drie geleden hetzelfde probleem en heb dat toen opgelost met een behangliniaal.
Dit is een driehoekige liniaal die, zoals de naam al zegt, gebruikt wordt bij het behangen. Deze lat heeft een gleuf waarin je mes glijdt.
Eerst leg je het vinyl maar je legt het zodanig dat het wat tegen de muur opstaat, dan til je het op en legt de lat eronder, Door je mes door de gleuf te laten gaan snijdt je het overtollige vinyl af en als je dan de lat weghaalt heb je vinyl dat mooi aansluit tegen de wand. Wil je een kleine uitzetmarge dan leg je eerst een fijn latje tegen de muur waartegen je dan het liniaal legt
Wel een kleine opmerking hierbij: ik zeg dat de lat die ik gebruik driehoekig is maar ik heb ook al andere modellen gezien maar het principe is hetzelfde. Als je in een doe het zelf winkel gaat kijken bij het behangmateriaal zal je er zeker eentje vinden en dan zie je vanzelf wel wat ik bedoel.
Succes met je vinyl.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wouter2011
6 jaar geleden
Hartelijk dank! Is deze behangliniaal Van Gamma passend? https://www.gamma.nl/assortiment/behangliniaal/p/B161045?sg=a
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou zo denken van wel.
Wouter2011
6 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
no problemo