Hoe krijg ik deze vlek van mijn tafel?

Strijken en fohnen al geprobeerd schiet niks op...

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is een tafel van (zoals de verkoper op marktplaats zei) teak hout. Er zot nu een hele witte kring op (dezelfde kleur als de niet geverfde onderkant). Heeft iemand een idee wat ik kan doen of moet ik hem gewoon helemaal op nieuw in de olie zetten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Teak dat behandeld is met olie
Neem fijne korrel schuurpapier, eventueel een grovere indien nodig, maar dan wel naschuren met de fijne korrel. Daarna alleen de plek opnieuw in de olie zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je kunt teak schoonmaken door te schuren. Ook kun je teak schrobben met wat zout.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit kan als het om de hele tafel gaat, vuil en/of erg vuil en verweerd.
Vs heeft het over een witte kring, een beschadiging, dat is toch iets anders,
Meubeline van HG al geprobeerd? Werkt alleen als de olie niet geheel uitgehard is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een oude tafel.
Aannemelijk is dan dat de olie al jaren uitgehard is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat maakt de kans op succes juist groter. De olie die vroeger gebruikt werd, is minder bestand tegen het vrij agressieve oplosmiddel van Meubeline. De oude olie wordt er door over de lichte plek uitgespreid. Het resultaat is heel verrassend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je spreekt jezelf tegen @simpelm -Werkt alleen als de olie niet geheel uitgehard is.
J/Aannemelijk is dan dat de olie al jaren uitgehard is.
-Dat maakt de kans op succes juist groter.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Vrij agressieve oplosmiddel van Meubeline" (HD dus) - is gewoon schuren en nieuwe olie erop niet een veel betere oplossing? Verrassend als in 'goh, dat is ook een mooie tint' of 'het lijkt een heel andere tafel!' want dat scheelt wel. We kunnen er toch gevoegelijk van uit gaan dat het vs erom gaat de beschadigde tafel te herstellen zoals voorheen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Schuren en nieuwe olie maakt de tafel "als nieuw". Maar je moet flink schuren om de kring er uit te krijgen. Ook met meubeline is het resultaat niet gegarandeerd, maar als het lukt, behoud je het patina van de oude tafel inclusief de was die er in de loop van de jaren opgesmeerd is. Als je gaat schuren, strip dan in ieder geval alle mogelijke was met een ontvetter.