kan ik een waterput gebruiken voor afkoppeling hemelwater?

Ik ben bezig met de afkoppeling van het hemelwater. Ik laat dit via infiltratiekratten de grond inlopen. Ik heb op één punt een oude waterput langs het huis liggen. Ik weet eigenlijk niet precies wat het is. Ik weet dat het achterste gedeelte ooit een stal is geweest waar een gierput zat, deze lijkt in verbinding te hebben gestaan met de waterput op de foto. Nu is mijn vraag of ik het hemelwater deze put in kan laten lopen of dat het toch raadzaam is de put gedeeltelijk af te breken en hier een buis te laten lopen en elders het water af te voeren via infiltratiekratten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.4K
ronron1212
6 jaar geleden
Is geen waterput maar een overloop zit waarschijnlijk aangesloten op het riool
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Heb je een dompelpomp?
Probeer de put leeg te pompen, lukt dat niet dan is ie in verbinding met het grondwater en kan ie gebruikt worden voor infiltratie. Dat zou dan ook beteken dat het water dat je ziet, de hoogte van het grondwater is en dat lijkt me nogal hoog. Een put tegen een buitenmuur aan is niet ideaal. Geen probleem als het een losse put is, maar deze lijkt in verbinding te staan met de muur en dat kan voor optrekkend vocht zorgen.
Dat lijkt ook te zien te zijn aan de muur.
Ik zou hem dan eerder uitgraven en of simpelweg de bodem eruit hakken. Wel zeker weten dat er niet iets op uitkomt. ps. weet je dat er in veel gemeentes subsidie is voor het afkoppelen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ha Jackd, ja, dat van die subsidie weet ik, dank je. En het water staat i.d.d. te hoog voor grondwater dus ik ga er om/ doorheengraven. Iedereen bedankt voor de reacties

Antwoorden (2)

Het water in de put staat nu al bijna tot het buisje. Als je hier nog regenwater bij gaat verzamelen, zal het na een flinke regenbui terug de oude stal in lopen. Met schoon water krijg je dan al een vochtprobleem, maar als dat toch de oude mestgroep is krijg je na elke regenbui stankoverlast.

Beter kun je dus het regenwater wat verder van de oude put leiden. De oude put kun je dichtgooien, maar gebruik daarvoor dan niet alleen puin maar ook fijn zand.

Onder mijn huis zijn de oude mestgroepen volgegooid met alleen puin. Ook de gierput buiten is volgegooid met puin. Toch komt er na elke flinke regenbui nog zoveel water tussen het puin (onder de betonvloer!) dat de oude gierlucht weer boven komt.
Inekez1
6 jaar geleden
Dit is een oude rioolput met overloop. Vroeger toen de oude huizen en boerderijen geen riolering hadden, had een ieder een grof gemetselde put bij het huis. Stond de put vol met water (mede door regen) dan liep het afvalwater (ook wc) via de overloop, middels gresbuizen, vaak naar een tweede put in de tuin en dan naar een sloot.
Mijn huis (bouwjaar 1850) heeft een identieke put met overloop. Deze put heb ik tot ca. 2010 in gebruik gehad. Bij mij ging ook al het afvalwater via de put en overloop naar een tweede bezinkput en dan naar een doodlopende sloot. Dit was redelijk schoon water, want er leefden volop kikkers en salamanders in de sloot.
Sinds ik op de riolering zit aangesloten, gebruik ook ik deze put voor het hemelwater. Naar alle waarschijnlijkheid loopt er ergens in de buurt van je huis een (gedempte?) sloot. Is de sloot nog in tact dan moet je de uitgang van de oude gresbuis kunnen vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarschijnlijk zit ook je wc aan de zijde van deze gevels. Of die moet in de loop der jaren door een vorige bewoner verplaatst zijn.