Hoe haal je de pin uit het scharnier van de deur?

De pin in de scharnier is vastgeroest waardoor ik hem er niet uit krijg. Kan iemand mij hiermee helpen wat ik het beste nu kan doen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.6K
Pieterke
3 jaar geleden
Misschien helpt WB40 er bovenop en in de naden te spuiten. Te koop bij o.a. Action

Antwoorden (1)

Eerst sla je met een hamer de pin van onderaf omhoog (zo te zien is dat al gebeurd). Bij het onderste scharnier kun je er wellicht niet met de hamer onder komen, dan kun je een soort wip maken met bijvoorbeeld een paar bakstenen en een stevig stuk hout of metaal. Dat sla je aan de ene kant omlaag zodat het aan de andere kant omhoog duwt tegen de pin.

Zit de pin in het scharnier, dan neem je een dikke spijker, een andere scharnierpin, een stuk tentharing of wat je maar kunt vinden dat stevig is en in het scharnier past, wat dus maximaal de dikte heeft van de scharnierpin die eruit moet. Daarmee tik je met kleine tikjes de pin van onderaf omhoog.

Een andere manier is het gebruik van een platte schroevendraaier of kleine koevoet. Die zet je schuin tegen het kopje van de scharnierpin en tik je met de hamer omhoog. Let hierbij goed op dat je alleen omhoog tegen de scharnierpin tikt, anders wordt de pin krom en krijg je die er later niet meer goed in, en vooral niet meer goed uit.

Vooraf de pin inspuiten met kruipolie, WD40 of cola wil wel helpen als de pin inderdaad vast zit door roest en niet krom is.
Inekez1
3 jaar geleden
Bordensteker
3 jaar geleden
+ (Je slaat de spijker op de kop.) Het kan bij deze aanpak helpen als je de niet-scharnierzijde van de deur (de kant waar de deurkruk zit) wat ondersteunt door er iets onder te proppen. Bijvoorbeeld een slim bewaard houten ijslolliestokje of een wat karton tussen drempel en onderkant deur. Of door een helper aan die kant van de deur te laten tillen. Daarmee verminder je de zijdelingse belasting op de scharnierpen, waardoor die mogelijk gemakkelijker omhoog kan komen. En vang de naar beneden druppende (vuil geworden) kruipolie op met een oude lap of keukenpapier.