Hoe verwijder ik tegeltjes van een triplex plaat zonder ze kapot te maken?

De tegeltjes zijn een tableau dat ik wil bewaren. Ik wil enkel de triplex plaat eronder verwijderen. Heb al geprobeerd te snijden met vissnoer. Een plamuurmes eronder zetten durf ik niet omdat ik bang ben dat dan de tegel breekt.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kunnen de tegels tegen water? Als het standaard triplex is en niet watervast verlijmd: De hele plaat een paar dagen in een bak water leggen. Geen idee of het werkt, maar dit zou ik proberen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Is het een losse plaat?
Dan zou je ook met een cirkelzaag vanaf de achterkant de plaat in kunnen zagen. Lange dunnen repen maken, die je eenvoudig afbreekt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is inderdaad een losse plaat en de tegels kunnen tegen water. Ik heb ook gedacht om de plaat in het bad te gooien, maar omdat ik bang ben dat het hout gaat werken en daardoor de tegel kan breken heb ik het niet gedaan. Qua cirkelzaag zou ik dat aan een kennis moeten vragen die er een heeft. Hij mag natuurlijk niet de tegel raken.
Bedankt voor het meedenken in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou niet gooien met de plaat. ;-) Een cirkelzaag kan je instellen zodat ie niet dieper kan dan ingesteld. Dat kan zeer nauwkeurig. (dit zou ik eerst proberen, water kan altijd nog)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, de cirkelzaag is ook mijn eerste optie.
Dank je!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ou, het is gelukt. Een kennis heeft ze met een cirkelzaag van een laag hout kunnen ontdoen en ze los van elkaar gemaakt. Ik heb ze in een emmer water gelegd en nu laat de lijm los. Helemaal blij!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goed bezig en leuk dat je het hier ook vertelt.

Antwoorden (1)

Als de tegels met tegellijm bevestigd zijn, kan je ze verwijderen door ze met een verffohn warm te stoken en dan voorzichtig met een plamuurmes verwijderen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik weet niet waarmee ze gelijmd zijn. Dat kan van alles zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Op een houten plaat is dat vast geen cement. Vrijwel alle andere lijm laat bij verhitten los. Let wel, of de tegels niet met acrylverf​ beschilderd zijn, want dat kan ook niet tegen verhitten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Zo te zien is het schilderwerk ingebakken. Maar ik hoop niet dat het glazuur dan craqueleerd.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Glazuur gaat niet craqueleren voordat het hout in brand gevlogen is.