Hoe zorg ik ervoor dat er geen water in mijn badkamerventilator komt?

Zoals u op de foto kunt zien bevind zich er na het douchen af en toe een laagje water onder in de kap van de ventilator.
Het betreft gewoon een wandventilator.
Wanneer dit laagje water erin zit maakt hij een vervelend geluid, vandaar dat we dit graag verholpen willen hebben.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Hoezo af en toe? Waarom soms wel en soms niet?

Kan het zijn dat er iets verderop in de muurdoorvoer uit de door de ventilator afgevoerde met vochtnevel bezwangerde lucht op een koudere plek water neerslaat dat door de zwaartekracht tegen de luchtstroom in onder de draaiende ventilatorschoepjes door naar binnen loopt? of op de momenten dat de ventilator even uit staat?

Ik vermoed dat u in de huidige opstelling een verbetering zou kunnen krijgen door het vocht aan de voorzijde op te vangen. Daartoe zou een stukje onbedrukt karton vooring de opening geplakt moeten worden, deels op de rechte richel die onderaan door de rode markering loopt, en met een lipje meer naar achterin net in de ronde duct waar de fan in draait. Maar zonder de schoepjes van de fan te kunnen raken; het karton moet alleen het water opzuigen en afvoeren.

Een bottere oplossing kan zijn door domweg die hele onderste gleuf af te dekken met een smal plakbandje, dat echter niet verhindert dat water er onderdoor wegvloeit.
Hopelijk geeft dat afdekken dan niet weer een heel nieuw vervelend geluid.

U zou ook eens kunnen Googlen op het merk en type van de ventilator, omdat je kunt verwachten dat meer mensen dit probleem tegenkomen.
Tenzij het in uw geval aan een ietwat ongelukkig uitgevallen doorvoer door de wand ligt. Dan is dat iets dat aangepakt zou moeten worden.

Als je de instroomopening bekijkt, dan zie je dat de rand rondom overal mooi afgerond is, behalve aan de onderkant. Daar is het een soort recht vensterbankje. Mogelijk geeft dat plaatselijke wervelingen waardoor er dáár vocht neerslaat.
Dan zou je die rand wat moeten verdoezelen door er bijvoorbeeld iets halfronds voor te plakken. Bijvoorbeeld een klein stukje buisisolatie.
Of een stukje plastic dat je knipt uit een plastic flesje; we hebben tegenwoordig meer plastic afval dan goed is voor het milieu, en daar zit van alles bij waaruit je met een schaar en wat plakband iets kunt knippen en als een mooi gekrulde onderlip op die rechte rand kunt bevestigen.

Ik hoop niet dat de hele ventilator ondersteboven bevestigd zit; als de bovenrand wel mooi afgerond is zou dat een aanwijzing daarvoor kunnen zijn.
Bordensteker