Hoe te behangen over tempex ?

De situatie is als volgt:

Het gaat om een oud huis zónder spouwmuur (een "enkelsteense muur" volgens de kenners).

Vermoedelijk om vochtdoorslag van buiten én voor wat isolatie is er in het verleden een dunne laag (3mm dik) tempex op de binnenkant van de buitenmuren aangebracht. Over die tempex zat kartonpapier en daar weer overheen kon behangen worden.

Bij de verhuizing is het oude behang verwijderd. Daarbij is ook een deel van het kartonpapier mee meegekomen. Hierover is toen nieuw vinylbehang geplakt.

Echter telkens wanneer er gekookt werd zorgde het kookvocht ervoor dat het behang ging 'blazen' (bobbelig werd).

Nu zijn we de keuken aan het verbouwen en willen we voor eens en altijd van dat bobbelige behang af.

Het originele tempex-met-papier is nergens meer te koop. Vervangen van beschadigde stukken is dus geen optie.
Volgens de bouwmarkt kán behangen over tempex niet. Daar is geen geschikte lijm voor. We moeten dus iets anders verzinnen.

Het tempex weghalen en de muur weer stucen is een optie, maar dat kost ons het beetje isolatie wat we nog hebben.
Voor een gipswand is geen ruimte (dan past de wasmachine niet meer onder het aanrecht)

Ik zit nu te denken om een dun triplex plankje over het tempex op de muur te bevestigen en daar overheen te behangen, maar ik hoop dat jullie wellicht een eenvoudiger oplossing weten waardoor ik tóch gewoon de muur kan behangen over de tempex heen.

Antwoorden (1)

Om te behangen over tempex heb je een speciale lijm nodig. Breng de lijm aan op de muur en plak daarna het behang erop. Zorg ervoor dat je het behang goed aandrukt en laat het drogen.
Bronnen:
een maand geleden