Er is maar één goede oplossing hier en dat is de oude tegels uitbreken want dat oppervlak is veel te glad en het risico is groot dat de verf lost van de tegels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan maar dan heeft u een zeer goede lijm nodig zoals TEC 7, zie maar eens op hun website http://www.tec7.be
paulus811
11 jaar geleden
Je kunt niet zomaar tegels op tegels plakken, je moet dan eerst een grondering (hechtlaag) aanbrengen op de oude tegels om het oppervlak op te ruwen. En je moet een wat dikkere lijmlaag opzetten, zodat je eventuele oneffenheden in de oude tegels niet ook weer in het nieuwe tegelwerk ziet. En als laatste vervelende bijkomstigheid is dat je net zo hoog moet tegelen als het oude tegelwerk. Geen probleem als dat de bedoeling is, maar wil je erboven (je komt waarschijnlijk ook niet exact goed uit) dan zul je de dikte van de oude tegels moeten uitvlakken, anders zit er ruimte achter. Allemaal geen probleem, maar neem het wel mee in je overweging of je de oude tegels laat zitten of niet. Ook stopcontacten passen meestal niet meer, omdat de doos te diep zit.
Buiten de tegels uitbreken kun je er ook voor kiezen de verf met afbijt te verwijderen, maak daarna de tegels wel goed schoon en vetvrij voor het tegelen, doe dit ook met de juiste lijm.
Ook kun je ervoor kiezen plaatmateriaal voor de bestaande, geverfde tegels te plaatsen, dat kan gipsplaat zijn, maar de meeste houtplaten zijn daar wel voor geschikt, je moet de platen natuurlijk wel netjes op maat kunnen maken, wat meer werk kan zijn, dan de tegels weghalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
met silicone kit , heb ik vaak gedaan en zitten nog steeds!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"De tegels zijn met roller en kwast geverfd.
De tegels zitten nog goed vast en de verf zit er strak op."

Dan kan het, maar ik zou het wel eens testen voor de zeker.

Breng een zeer dun laagje goeie tegellijm aan. (dus geen tegellijm van de gamma)
Zeer dun is: het erop smeren en het er weer afhalen met de gladde kan van een lijmspaan.
Als dat er goed op blijft zitten kan je tegelen.
(dit laagje zorgt er ook voor dat de gewone lijmlaag goed hecht)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de verf goed hecht( tape test als volgt; maak krassen in de verf, tot op de tegel. Dan kleef je er een afplaktape op.Laat deze enkele uren zitten.Trek de tape er terug af en kijk of alles wat stand gehouden heeftZoja, kan je de tegels kleven met acrylaat tegellijm.Deze lijmen zijn klaar voor gebruik te verkrijgenBv. Elastofill van MATHYS.Na 24uur opvoegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet.
Vroeg of laat gaat het los zitten. Oude laag verijderen of de tegels er helemaal uit halen. Dat is de enige echte manier voor lange termijn werk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NIET overheen tegelen! Het is hieronder al eens door iemand gezegd: Op de wat langere termijn gaat je verf "lossen" van de onderste tegels en dan komt je nieuwe tegellaag los te zitten.....
Tuurlijk! De eerste 3-4 jaar zal het goed gaan (mits je verflaag goed hecht natuurlijk), maar dan gaat de ellende ECHT beginnen.
Sorry, had je liever een mooier antwoord gegeven, maar als je voor een lagere-termijn oplossing gaat: eventjes een middagje hakken; misschien wat opnieuw gladtrekken die muurtjes en dan lekker met een goed gevoel je (dure) nieuwe tegels erop.
Succes!