Moet ik mijn afvoer beter afsluiten ivm tegendruk?

In mijn keuken delen de wasmanchine en vaatwasser een afvoer. Tot gisteren was er geen wasmachine aangesloten en was de afvoer hiervan gesloten met een dopje. Dit omdat de vorige bewoners hadden verteld dat deze moest worden afgesloten zolang er geen wasmachine was aangesloten, dit ivm met 'tegendruk'. Tot nu toe waren er geen problemen. Nu is er gisteren een wasmachine geïnstalleerd en vandaag melden de onderburen een lekkage. We vermoeden dat het afvoerwater van de vaatwasser naar boven komt door de afvoer van de wasmachine, omdat de slang de leiding niet meer afsluit. Helaas kunnen we niet zo maar achter de apparaten kijken aangezien deze min of meer ingebouwd staan. Kan iemand ons meer vertellen over dit probleem?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
ronron1212
7 jaar geleden
Ik zou het bedrijf maar even bellen die het geïnstalleerd heeft zij hebben de aansluiting dus niet goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik gok dat de plek waar het dopje zat een stuk lager zit dan de plek waar de vaatwasser op zit. Als het goed is aangelegd en niet verstopt dan is het dopje niet nodig en het tegendruk verhaal onzin. ps. beide apparaten niet meer gebruiken, een kleine lekkage zal niet veel schade maken. Vanaf dit moment dat de buren het gemeld hebben ben je trouwens niet meer verzekerd voor extra schade als je doorgaat met (vaat)wassen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De slang op de afvoerplug zit voor de syfon. Moet allen waterlekkage voorkomen.

Antwoorden (2)

Je mag juist niet de slang lucht/waterdicht afsluiten.
Wel moet de afvoer genoeg water kunnen verwerken, dat zal het probleem zijn. Check of de afvoer wel vlot doorstroomt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zoals ik je bericht begrijp zit er ergens een verstopping. Rioolafvoeren werken niet met een tegendruk, dit is een valwater systeem. Een wasmachine en vaatwasser moet zijn water makkelijk kwijt kunnen raken. Dat dopje zat er denk ik op vanwege de stank als er geen machine aangesloten is.