Mag de aardedraad van je huis verbonden zijn met die van de buren?

In mijn huis is dit namelijk het geval met allerlei gedoe mocht het eens mis gaan. Verderop in ons rijtje is bij werkzaamheden eens een schok naar een buurhuis gegaan waardoor daar allerlei apparatuur kapot is. Wie verantwoordelijk is voor de kosten is nog steeds niet duidelijk.

7 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er in een elektriciteitsnet schade ontstaat door een te hoge spanning na werkzaamheden, is dat vaak het gevolg van een "zwevende nul", ofwel een nuldraad, die niet met de nul van het hele driefasennet verbonden is. Dan kan er ipv 230V 400V in het net voorkomen, wat dodelijk is voor aangesloten apparatuur. Daar helpt aarden niet bij.
Dat wil vooral op campings en op bouwterreinen nogal eens voorkomen.

Het beste antwoord

Dat is vaak zo, in een flat bijvoorbeeld is de aarde draad met de hele streng van boven tot onder verbonden. Deze zit meestal met een aardpen in de grond, soms wordt hij in de huisaansluitkast verbonden met de nul of aardleech. Die "Schok?" zal daar weinig mee te maken hebben want die wordt direct geleid naar de aarde of de nul. De werkzaamheden zullen waarschijnlijk plaats hebben gevonden bij een 3 fase aansluiting waar bijvoorbeeld de nul niet of nauwelijks vast heeft gezeten. De theorie hier achter ga ik niet uitleggen maar ja de aarde mag verbonden zijn met de buren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat mag. Het is een beveiligingssysteem dat er voor zorgt dat er geen personen onder stroom kunnen komen te staan. Om apparaten te beveiligen tegen overspanning via de aardedraad bestaan overspanningsbeveiligers.

Ook als je aardedraad niet is verbonden met buren, maar via een aardpen in de grond gaat, is het verstandig om gevoelige en dure apparaten te beveiligen met een overspanningsbeveiliger, of bij onweer de stekkers uit de contacten halen. Als de bliksem in slaat dicht bij jouw huis, kan er via de grond en aardpen een hoge spanning door de aardedraad je huis IN komen.

Uit de bron:
"Er zijn 4 manieren waarop een installatie geaard kan zijn. (...)

Met een aard-elektrode (aardpen).
Aarding op de waterleiding.
Aarding via het electriciteitsnet van het energiebedrijf.
Een collectief aardnet rondom meerdere woningen."
Inekez1