door de werking van de muren t.o.v. elkaar zou voegwerk scheuren waardoor vocht achter het tegelwerk kan komen. Kitwerk is enigszins flexibel en bestand om de werking tot op zekere hoogte op te vangen.
paulus811
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Juist +, als er vocht achter de tegels komt, is de kans aanwezig dat de tegels loskomen.
Er moet helemaal niks!
Kitten is meestal niet nodig als je maar een goed gevulde voeg in de hoeken maakt.
Is veel netter.
Bovendien word kit na verloop van tijd vies en kan het ook loslaten.
Ik heb zelf thuis 2 douches gemaakt zonder kit in de hoeken maar gewoon voegsel.
Al meer dan 20 jaar geen problemen.
Mocht het onverhoopt toch gaan scheuren of loslaten kan je altijd nog kitten.

Let op: dit geld alleen voor tegelwerk in de hoeken waar aan beide kanten tegels zitten, wand/wand of wand/vloer.
Als je een metalen of kunstof douch bak/ bad hebt moet je wel kitten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inekez1
7 jaar geleden
+
Doorlopende voeg is veel netter en blijft in principe ook langer mooi dan een kitvoeg. De beste manier om die hoek netjes te krijgen is gewoon met je vinger aansmeren. Omdat de professionals dat van de arbo-wet niet meer mogen doen, wordt er door hen gewerkt met kit. De rechte oppervlakken worden met voegbord gevoegd en de hoeken worden gekit en met kitspatel afgesmeerd. Voor de profs is het een snellere methode dan wanneer ze het voegsel netjes in de hoek zouden moeten krijgen zonder daar met hun vingers aan te zitten. Maar perse nodig is het niet en als je als dhz-er weinig ervaring hebt met netjes kitten, kun je veel beter met voegsel gaan smeren. Siliconenkit moet echt in 1 keer goed. Te veel of te weinig of niet direct gladgestreken en het blijft een drama, bijwerken kan niet meer.
Ik heb voor de woningbouw reparatedienst gedaan. Het merendeel van de problemen in badkamers betreft lekkages door scheuren van voegen op plekken waar harde voeg gebruikt is waar flexibele voeg de standaard is: hoeken waar wanden en vloer samenkomen en rondom de doucheput. Soms hele wijken met hetzelfde probleem omdat er harde voeg gebruikt op deze plekken. Het bedrijf waar ik dit voor deed noemt dit een standaard constructiefout. Het kan zijn dat het in een huis met weinig werking lang goed gaat maar elders lijkt me het echt een afrader harde voeg te gebruiken waar wand en vloer samen komen of rondom de doucheput. De uren die ik heb besteed aan het met een slijptol verwijderen van lekkende harde voeg rondom doucheputjes om het te vervangen voor siliconen .... Als je het dan persé toch doet, of het is al zo, leg er dan een siliconenvoeg bovenop zou ik zeggen.
een jaar geleden