Hoe een houten kast isoleren in een halfsteens schuur?

Ik heb een halfsteens schuur welke nogal vochtig is, om deze reden heb ik al mijn gereedschap in huis opgeslagen.
Nu wil ik dit graag terug in de schuur opbergen, maar wel vocht en vorst vrij. Ik dacht zelf om een kast te isoleren met een dunne laag noppenfolie of misschien iets van een ondervloer. Wie heeft hier ervaring mee of uitleg en of tips?
Het betreft een huurwoning dus de hele schuur isoleren is geen goede optie.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou de kast goed laten drogen, indien mogelijk binnen in huis, of andere droge, verwarmde ruimte, dit kan een paar weken in beslag nemen.
Als de kast goed droog is, moet je testen of deuren goed sluiten, als dat niet het geval is kun je ze sluitend maken door te schuren en/of te vijlen.
Als dat allemaal gedaan is, kun je de kast van binnen en van buiten schoon en vetvrij maken, doe dat vochtig, niet nat en laat dat weer goed drogen.
Vervolgens kan de kast van binnen en buiten in de grondlak, herhaal dit na drogen.
Daarna in de buitenlak, of botenverf. Herhaal dat minimaal 2 keer, hoogglansverf heeft een fijnere structuur en sluit hierdoor beter af.
Als je het schuren en lakken met regelmaat bij houdt, is de kast bestand tegen vocht en kun je je gereedschap er in opbergen. Doe dit bij voorkeur in bakken, zodat de lak niet beschadigd, of leg een beschermende plaat in de kast.
Om de kast te beschermen tegen optrekkend vocht, kun je indien mogelijk, de kast op een verhoging zetten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gereedschap kan meestal goed tegen vorst.
Vocht is wel een probleem want het gaat roesten. Een luchtdichte kast met een vochtvanger zou best eens kunnen werken.
Of afsluitbare kunststof bakken, met een vochtvanger.

Antwoorden (1)

Een schuurtje krijg je nooit vorst en vocht-vrij door alleen te isoleren. Dan zal er toch ook een of andere vorm van verwarming aangelegd moeten worden.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ Een houthok is vaak droger dan een schuurtje, omdat vocht in een schuur minder goed weg kan.
Isoleren zonder verwarmen kan het vochtprobleem zelfs groter maken.