Is het mogelijk om een meubel van onbehandeld hout, te behandelen met alleen grondverf en kleur verf?

We krijgen een meubel van onbehandeld hout, en deze moet dus nog geverfd worden en in elkaar gezet worden. Dat in elkaar zetten is geen probleem, echter dat onbehandelde hout puntje geeft wat vraagtekens. Bij klein rondje googlen kwam ik tegen dat je vanalles moet doen aan behandelen, schuren, poetsen, wrijven en wat al niet meer.

Nu vraag ik mij af: wat gebeurt er als je het onbehandelde hout direct in de grondverf, en later de kleur verf, zet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het hout zal al gescheurd zijn dus dat is vooraf waarschijnlijk niet nodig. Alleen als de afgeleverde kwaliteit zeer laag is. Schoonmaken met een verfreiniger zoals St Marc en je kan na drogen meteen gronden.
Daarna wel ligt opschuren en aflakken. Oppassen met dikke lagen verf, anders past het mogelijk niet meer in elkaar..
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je minder werkt wilt hebben kan je het ook onbehandeld laten, of het alleen in de olie of was zetten.

Antwoorden (4)

Als het nieuw hout is: grondverf, licht opschuren, aflakken in kleur naar keuze.

Toegevoegd na 11 minuten:
De grondverf is juist bedoeld voor onbehandeld hout.
Is het hout stoffig en/of vettig (door huidvet van je handen) geworden, dan moet je het eerst even schoonmaken en goed laten drogen.
Als het niet heel glad is, kun je het even schuren voor de laag grondverf. Belangrijker is schuren na de grondverf. Door de verf gaan kleine vezeltjes in het hout recht op staan. Als je die wegschuurt (en daarna met een vochtig doekje stof afneemt) heb je een mooie gladde ondergrond voor de verf.

Je kunt ook beitsen (kleur of transparant) of lakken. Dan zie je de houtnerven nog door de beschermingslaag heen. Het wordt dan dus nooit dekkend in een egale kleur. Hierbij heb je geen grondverf nodig.

Poetsen en wrijven is van toepassing bij was of olie. Moet je niet combineren met verf.
Inekez1
7 jaar geleden
Na elke (verf)behandeling gaan houtvezels 'opstaan' met een ruw oppervalk als gevolg: » kans op splinters in de vingerkes en moeilijk schoonmaken (lees: niet te doen!). ;) Hoe vaker een verflaag - mèt schuurfase daarna - des te gladder het oppervlak. Ik zou zeggen: minimaal 1 x gronden en 2 x aflakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mocht het om het zogenaamde 'steigerhout' gaan; kwast er dan maar gelijk een kleurtje overheen (goedkope kwast!); daar is toch niets glads van te maken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het is mogelijk om niet te ontvetten en niet te schuren, maar aan te raden is dat zeker niet.
Je begint met het hout schoon te maken en tegelijk te ontvetten, dat kan met hetzelfde product. Dit doe je om te voorkomen dat je vuil dieper in het hout schuurt, maar ook om niet onnodig snel vol schuurpapier te hebben, ook hecht de verf beter op geschuurd hout. Bij onbehandeld hout is licht opschuren met fijn schuurpapier voldoende.
Hierna maak je het meubel stofvrij. Dan ga je schuren, ook dit doe je om de verf beter te laten hechten.
Vervolgens kan de grondverf erop en na drogen schuur je het weer lichtjes op, ook hierna stofvrij maken. Vervolgens begin je met af te lakken, meestal moet dat in 2 lagen, tussen de lagen door schuur je het weer licht op na het drogen en
maak je het meubel stofvrij.
Het ontvetten en het schuren doe je dus om de verf beter te laten hechten, waardoor je langer plezier hebt van je schilderklus.
Ook het investeren in goede kwaliteitsverf is aan te raden, dat vloeit beter uit en verft prettiger.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ga naar de dhz en koop een leuk kleurtje beits.
Insmeren en klaar,en verder geen gedoe.
Met verven moet je altijd gronden schuren en aflakken,
daar kom je niet onderuit, mits je een mooi resultaat wil hebben.
burgos