Kan ik een 14mm gat boren in etappes?

Ik wil een hangplant aan mijn plafond bevestigen. Echter heb ik een gipsplafond, en heb ik hiervoor een tuimelplug nodig. Nu staat er op het pakje van deze plug dat ik daarvoor een gat van 14 mm moet maken. Ik heb niet zo'n grote boor, en ik vind de aanschaf voor een keer boren wat overdreven. Is het mogelijk om de diameter van het gat af te meten, en dit gat in etappes te boren met een kleinere boor, bijvoorbeeld 3/4 mm?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Dan krijg je het nooit mooi rond.
Thecis
7 jaar geleden
Eens, dat ga je niet mooi rond krijgen.
Een kleiner gat maken is wel mogelijk en het dan uitvijlen, zeker met een gipsplafond, maar echt mooi rond ga je het niet krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Gipsplaten, zeker 9mm platen, zijn niet geschikt om er enig gewicht aan te hangen. Op de lange duur zakken ze door. Ik boor een klein gaatje en ga dan met een ijzerdraadje zoeken naar een regel of een andere mogelijkheid om een stevig oog in te draaien.

Antwoorden (1)

Ja dat kan, het hoeft ook niet perfect rond te zijn, de tuimelplug heeft eerder een vierkant gat nodig.

Ik zou voor de 3 mm boor gaan en het gat aan de kleine kant houden.
Als het te klein is kan je de zijkant van een iets grotere boor gebruiken als frees.

ps. als het even kan zou ik liever een lat of balk achter het gips opzoeken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor de reactie. Fijn om te horen dat dit zou kunnen. Ik geloof dat er in mijn boormachine überhaupt niet zo'n diameter boor past, dus dit zou een goede oplossing zijn. Vanwaar adviseer je een lat of balk op te zoeken? In feite zou de plug tot 20 kg moeten kunnen dragen, en de plant zal niet meer dan 5 kg wegen. Ik heb geprobeerd te kloppen op het plafond, maar ik hoor weinig verschil. Ik ben er wel onlangs achter gekomen met het ophangen van een gordijnrails dat daar op sommige punten een soort plaat onder zat, die heb ik dus deels daaraan bevestigd.
ronron1212
7 jaar geleden
Onder een gipsplafond zit een raggels of wel latten ander kun je ze niet bevestigen.
https://www.gamma.nl/plafond-van-gipsplaten-aanbrengen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een speedboor (voor hout) past zeker op je boormachine en werkt ook prima in gips. Een lat omdat ik nooit het gips vertrouw. Gaat bijna altijd gewoon goed hoor, dus gewoon met die plug doen als het anders lastig wordt. Ik heb er een apparaatje voor, die naast elektriciteit leidingen ook latten achter gips kan zien.
Met een magneet kan je soms de schroeven vinden, dan weet je dat de lat erachter zit.
paulus811
7 jaar geleden
Dagenlang, een boor van 14mm is niet zo dik bij het deel dat in de boormachine gaat.
Inekez1
7 jaar geleden
Als je voor het gordijn al in je plafond aan het schroeven en boren bent geweest, dan weet je waarschijnlijk ook hoe dik het plafond is. Als je (zoals ik) een enkele gipsplaat hebt van bouwmarktkwaliteit van 10 mm dik, dan zou ik daar niet een plant van 5 kilo aan gaan hangen. Als het gat uitbreekt ga je meer gereedschap dan een boortje nodig hebben om dat weer netjes te krijgen.
Bij een dun gipsplafond echt zorgen dat je in een houten lat schroeft, je hebt dan ook geen plug nodig, maar draait de haak gewoon door het gips heen in het hout.