Hoeveel gewicht kan mijn steigerbuis dragen?

Hallo,
Wij willen thuis op de oprit tussen de twee huizen in een steigerbuis gaan ophangen waaraan wij pull-ups willen gaan doen. De buis is 3.10 meter lang, heeft een diameter van 42,4mm en een wanddikte van +- 3,2mm. We willen hem met muurkoppelingen vast gaan maken in de bakstenen muur.

Nu is mijn vraag, hoeveel gewicht kan deze stang houden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
21.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
die kan makkelijk twee mensen dragen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een stalen buis?
Eventueel vullen met beton/cement als die 900kg niet genoeg is.

Antwoorden (1)

heb het even voor je uitgerekend, het weerstandsmoment van deze buis heb ik uit een tabel van MCB gehaald WW=3557
is de buis aan beide zijde in geklemd (dus niet vrij opgelegd) dan is de max belasting in het midden (laatste in voorbeeld) Wx 3557 x L 3100 = 11026
delen door 8 = 1378 kg Let op: bij 1370 kg belasting ga je over de vloeigrens van het materiaal en is de buis blijvend vervormd. belasten op 2/3 betekend in het midden van je buis maximaal 900 kg.