Hoe kan dat, dat de bovenkant van de radiator warmer is dan de onderkant? (geen lucht en de druk is bijna 2)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Probeer eens de circulatie alleen via deze radiator te laten gaan . Dus alle andere radiatoren even dicht draaien.
als hij dan niet goed warm wordt is de circulatie niet in orde
Als de pomp een meer standen schakelaar heeft,
dan kan je die een standje hoger zetten.Vergeet niet na deze test de andere radiatoren weer open te draaien,als dit niet afdoende helpt vrees ik dat de pomp vervangen moet worden.Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Heel simpel, warme lucht stijgt op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Het gaat om het water in de radiator
meestal stroomt het water er aan de bovenkant in, althans bij mij wel, en dan is het warmer boven omdat zodra het in de radiator zit via de ribbel naar beneden stroomt en onderweg veel warmte afgeeft, en het dan dus onder in de radiator al veel van zijn warmte kwijt is, en het daar ook minder warm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bedoeling is dat het water in de radiator warmte afgeeft en doet dat ook. Deze gewenste afkoeling betekent dat het onderaan minder warm is.
Heet water is lichter dan minder warm water. Daarom komt het hete water aan de bovenkant de radiator in en stroomt het minder warme water er aan de onderkant uit. Ook daardoor is de bovenkant van de radiator warmer.

Het ligt er dus ook aan hoe snel het water door de cv-installatie stroomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het warme water stroomt aan de bovenzijde in de radiator. Op het moment dat de radiator dan warmer wordt dan de omgevingstemperatuur ontstaat er convectie, de koude lucht wordt van onderen in de radiator gezogen om te worden opgewarmd door de radiator. Om die reden blijft de onderzijde van de radiator ook altijd wat minder warm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geheel normaal bij een radiator als de ketel net is aangeslagen, warm water wordt aan de bovenzijde bij de kraan de radiator ingepompt.

Is dit nog steeds van toepassing als de ketel geruime tijd staat te draaien wordt het hoogtijd dat je even de werking van de circulatiepomp laat controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als aan en afvoer op gelijke hoogte zijn zal dat zo blijven .
een verlengleiding inwendig .je moet dus de invoer met een inwendige pijp naar beneden brengen en dan moet het water door de hele radiator lopen.heel simpel.succes.