Bij gewaxt hout mag je alleen met kalkwas whitewashen.

Bij gelakt of onbehandeld hout kun je whitewashen met:

speciale whitewash verf of lak
witte verf of lak op waterbasis verdunnen met water (1:1)
witte verf of lak op basis van terpentine moet je juist verdunnen met terpetine (1:1)

De spelregels:

Stap 1: Altijd opschuren
Stap 2: Ontvetten met ammoniak
Stap 3: Vochtig maken
Stap 4: Met een spons uitsmeren

Handige weetjes

Het is voor een houtnerf effect absoluut noodzakelijk dat de kleurstoffen in de verdunde verf in het hout kunnen trekken. Dat betekent dat eventuele aanwezige vernis of andere dichte lagen (lak) verwijderd moeten worden met een schuurmachine.

Wil je wat meer glans in je whitewash? Gebruik dan lak.

Tijdens het uitsmeren met de spons, moet je zoveel mogelijk water wegvegen, zodat alleen het in het hout getrokken deel overblijft.

Je kunt de whitewash ook een kleurtje meegeven door er een druppeltje verf van een andere kleur in te doen of kleurvloeistof te gebruiken. Niet te veel, anders gaat het witte whitewash effect weg.

Wil je zelf bijvoorbeeld een kastje maken en vervolgens whitewashen, gebruik dan deuvels in plaats van schroeven. De schroefgaten moet je dan namelijk plamuren en dat krijg je niet weggewerkt met whitewash.

Tot slot
Oefen eerst op een klein oppervlakte, voordat je bijvoorbeeld aan een kast begint.
Zo krijg je het whitewashen snel onder de knie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk te weten wat u wilt gaan doen.
B.v. een kastje zonder te hoge eisen: neem een potje transparantbeits wit en breng de inhoud aan met een doek. Eventueel afdekken met een blanke beits of lak en het effect is er.
Gaat het om een vloer of trap dan is het een ander en uitgebreidder verhaal.