De thermostaat van onze verwarming geeft niet de juiste omgevingstemperatuur aan, maakt dit uit voor de stookkosten? (zie extra uitleg)

Ik heb vorig jaar onze digitale thermostaat vervangen door een andere digitale thermostaat.

De oude was een met handbediening en deze vergaten we vaak uit te zetten als we naar bed gingen. Zonde als er de hele nacht gestookt word. Dus heb ik er een gekocht met een programma dat je zelf kan instellen voor de stooktijden en dagen van de week.

Toen ik de oude van de muur haalde gaf deze op dat moment aan dat het 21° was. Ik heb direct de nieuwe aangesloten en deze zei dat het 22° was.

Ik dacht dat dit toeval was en heb hem ingesteld op tijden en dan gezegd dat hij moet stoken tot 21°. 4 weken getest. Maar 21° toch te koud. Volgens een gewone kwik thermometer is 21° op de digitale thermostaat daadwerkelijk 20°
Dus nu laat ik stoken tot 22°

Nu heb ik het gasverbruik bijgehouden en wat blijkt...in 3 maanden tijd is ons verbruik verdubbeld! Terwijl de verwarming minder vaak aan staat dan voorheen!

Er is verder in huis niets veranderd. Ik begrijp het niet.

8 jaar geleden
12.6K
Erna55
8 jaar geleden
Denk ik te simpel als ik je zeg dat de afgelopen 3 maanden de koudste maanden van het jaar zijn ?
jc54
8 jaar geleden
En die drie maanden daar voor waren de warmste winter van de afgelopen eeuw.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als 21 op de ene en 22 op de andere eigenlijk allebei 21,5 is (of welke temperatuur dan ook) dan maakt dat niet uit.
Als de ene 21,2 end e andere 21,7 is dan maakt het wel uit, maar dan wordt het dus ook echt iets warmer. Een andere technische oorzaak kan zijn dat de nieuwe niet goed overweg kan met de (modulerende) ketel. Maar logischer zijn de vorige 2 reacties.
Of een combinatie van factoren..
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen. Ik hoop dat dat het is. Dan is er verder niks aan de hand

Antwoorden (1)

Een digitale elektronische thermometer heeft vaak de mogelijkheid om te kalibreren d.w.z. de gemeten, uitleesbare temperatuur max. 1,5 graad Celsius omhoog/omlaag te brengen.
Meet met een kwik- of alcoholthermometer dicht bij de digitale thermostaat en op dezelfde hoogte de temperatuur. Even de tijd geven. In de handleiding van de thermostaat kun je lezen hoe je de temperatuur uitlezing kunt aanpassen.