Kan je zelf laminaat leggen?

Ik moet mijn kamer van een vloer voorzien, en ik dacht aan laminaat. Is het mogelijk om zelf te leggen, en zo ja, heeft iemand tips. Ik heb er zelf geen ervaring mee, en de mensen die mij gaan helpen ook niet. We zijn ook allen niet erg handig.

Als het niet mogelijk is, wat voor vloerbedekking kan je wel zelf leggen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat kun je heel goed zelf doen.
Wel is het altijd slim om een handige harry mee te laten helpen. Er zijn verschillende dingen waar je op moet letten.

- Welke richting, lengte of breedte, ga je het laminaat leggen (bv. bij een smalle en lange kamer kun je beter in de breedte leggen wegens optische effecten)?
- Zorg voor een goede ondervloer (isolatie, demping en egaalheid)
- Zorg dat je genoeg ruimte overhoud aan de zijkanten i.v.m. werking van het hout (anders kan je laminaat bol gaan staan)
- Zorg dat je zoveel mogelijk hele planken hebt liggen op de plekken waar geen meubels overheen komen te staan.

Succes met het leggen van de vloer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Jazeker, vooral kliklaminaat is erg simpel zelf te leggen. Daarnaast kun je ook zeil, tegels, en een vloerbedekking zelf leggen.

Hou er rekening mee dat je iets verlies hebt in hoekjes en aan zijkanten.

Met een zaag en hamer kom je een heel eind met laminaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor is vrij simpel te leggen, zeker als je muur recht is en je niet te veel hoeft te zagen. Kliklaminaat is makkelijker dan wanneer je moet gaan lijmen.
Je hebt een paar makkelijke hulpstukken hiervoor die je kunt kopen bij de meeste zaken die laminaat verkopen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dacht je van deze.

http://www.youtube.com/watch?v=jXO2MP9pxCA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een beetje handig bent, zal het best lukken. Maar laat je door collega's en vrienden niet wijs maken dat het niets voor stelt. Zeker niet als het goed moet gebeuren met nette afwerking van plinten en dergelijke. Er zijn zat bedrijven die dat kwalitatief voor een vrij lage prijs kunnen leggen. Maar uiteraard ieder z'n eigen keus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is best wel een dag werk om een kamer laminaat te leggen, maar het is zeker niet zo dat alleen iemand met 2 rechterhanden dat kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarnaast zijn de kosten voor het inhuren van een vakman vaak veel te hoog als je de lage prijs van kliklaminaat in ogenschouw neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben uitgegaan van kwaliteit laminaat. Ik vind dat je dat ook goed moeten laten leggen. Je bent iets meer geld kwijt, maar het is ook een belangrijk onderdeel van je huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga voor goedkoop laminaat, ik ben wel student.
Ik heb zelf twee linkerhanden (echt!), maar laminaat leggen lukt me nog wel. Heb het in verschillende kamers al gedaan. Als je de mogelijkheid hebt, begin dan met een kamer waarin wat fout mag gaan (een klein rommelkamertje of de zolder of zo). Want ook hiervoor geldt: hoe meer je het doet, hoe handiger je wordt...

Maar als je goed even kijkt (leest) hoe het moet, dan heb je de slag zo te pakken. Ik vind het een van de meest eenvoudige 'grote' klussen die er bestaat, in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel, maar het is wel verstandig om dit met twee man te doen.
Wel goed elk plankje aantikken, zodat je geen grote naden krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zeker! Een van de makkelijkste dingen die er zijn...

Let wel op dat je goed recht begint en koop een legsetje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, mijn man (niet een speciaal geweldige klusser) heeft ons verlijmde laminaat ook zelf gelegd.

Bij de gamma heb je vaak folders bij de ingang over klusonderwerpen, daar zit er vast ook één bij over laminaat.

De belangrijkste tip die ik kan geven: werk naar het licht toe, dus niet met je rug naar het raam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan wel, al doende bouw je immers ervaring op. Pak in ieder geval een kluswijzer bij de Gamma of zo. De plinten afwerken is voor een onervaren iemand een hels karwei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laminaat zelf leggen kun je zeker zelf doen.
Zorg wel voor goed gereedschap. Denk daarbij in ieder geval aan een legset, een rolmaat, een hamer en een decoupeerzaag met een fijn zaagblad(speciaal voor laminaat) en een pen of potlood(voor het aftekenen van de passtukken)
Doe het ook in ieder geval met iemand anders die het al eens eerder gedaan heeft. Scheelt veel denkwerk en beginnersfouten.
Naast het laminaat zul je ook een onderlaag moeten leggen. Deze is in verschillende kwaliteiten te krijgen voor verschillende situaties en ondergronden. Denk daarbij aan bijvoorbeeld een begane grondvloer van hout(vocht), of een vloer in een appartement(geluid)
Overleg in het geval van onderburen ook altijd even met je buren. In appartementen mag je vaak geen laminaat leggen in verband met geluidsoverlast.

Succes,

Robert