met welk soort zeer stevig waterdicht materiaal kan je zelf een soort zonnescherm maken?

ik heb het gebinte van een zonnescherm, heel mooi in smeedijzer. maar het op zich mooie gebloemde doek met volants, dat erop gespannen was, was helemaal verduurd. Ik heb het eraf gehaald. Nu zou ik er graag iets anders op doen, maar natuurlijk vind men zoiets niet in de courante handel. Ik zal zelf iets moeten "fabriceren"
Golfplastiek e.d. is geen optie, denk ik toch , ik kan het er niet aan vastmaken. Er zijn wel gaten in waar ik iets over kan spannen (en waar het oude scherm met metalen haken aan vastgemaakt was).
Het moet echt wel stevig materiaal zijn en natuurlijk regenbestendig zodat ik er ook bij regen onder kan zitten. Ik heb nu voorlopig een plastieken zeil gekocht met van die gaten met metalen ringen, maar ik zou natuurlijk liever iets mooiers maken of kopen. Iets wat ook bij het gietijzer past.
Het moet ook goed bestand zijn tegen:
- katten die erop springen (mijn koer is een doorloopwegje voor alle buurtkatten), en het vroegere (afgebroken) afdak was een stuk van de catwalk. Nu balanceren ze op een overgebleven balk van dat afgebroken afdak, dat nog aan mijn gevel hangt. Dus dikke kans dat die catwalk zal blijven, allerlei ingrepen op de katten uit mijn koer te houden hebben trouwens nog geen effect gehad. Plus ik heb zelf katten die dezelfde catwalk gebruiken.
- regen en zon (het is de ZUID/WEST-kant dus heel veel zon). maar ook veel regeninslag, de regen valt meestal op de achterzijde van mijn huis

Toegevoegd na 51 seconden:
het gaat dus over een "pergola" met zonnescherm in stof

8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Je kan een soort zonnescherm maken met PVC-doek. Dit materiaal is stevig, waterdicht en bestand tegen UV-straling. Het is verkrijgbaar in verschillende kleuren en diktes.
Bronnen:
5 maanden geleden