Wat zou het probleem kunnen zijn als de stroom het niet doet en er kortsluiting is geweest, maar er is geen stop gesprongen?

Kortsluiting is ontstaan door twee draden tegen elkaar te houden. Stoppen zijn niet gesprongen ( zijn allemaal vervangen) en er is geen aardlekschakelaar. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Amadea
8 jaar geleden
Doet bij de buren de elektriciteit het wél?
Ivana
8 jaar geleden
Isje aardlekschakelaar er uitgesprongen? Dan springen er geen stoppen.
Erna55
8 jaar geleden
Er is geen aardlekschakelaar, zeg je.
Ik denk er wel een aardlekschakelaar is, maar dat je die niet gevonden hebt. Toch maar even beter kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana
Bij kortsluiting springt je stop eruit, NIET de aardlekschakelaar. Het woord zegt het al: die reageert op LEKstroom.
Bijvoorbeeld een boormachine waarop stroom is komen te staan. Op het moment dat je die aanraakt lekt de stroom via jou weg en knalt de aardlekschakelaar eruit.
Erna55
8 jaar geleden
Ik heb gevonden dat sinds 1975 aardlekschakelaars verplicht zijn.
Wanneer je hem niet kunt vinden, voeg dan een foto toe bij je vraag.
De techneuten kunnen je dan helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2 draden: dat kan dan ook de fase en aarde (dus niet de nul) zijn en dan gaat de aardlek er wel uit. Doet niks in het hele huis het meer:
Dan ligt mogelijk de hoofdzekering eruit.
Die kan (mag) je niet zelf vervangen, daar heb je de energiemaatschappij of netbeheerder voor nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook gehad. En dan moet er echt een monteur komen, want dan ligt er niet een 220 stop er uit, maar een 380 stop en deze mag en wil je zelf niet vervangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een "220" of "380 stop"?
De waarde van een zekering wordt in Ampère gegeven en een 220 of 380A zekering kom je in een woonhuis niet snel tegen..

Antwoorden (1)

Voor dat het stroom de meterkast in komt zitten er ook weer stoppen meestal 2 of 3 . De zgn gemeente stoppen ( ouderwets woord ) het zijn stoppen die voor jou stoppen zitten . Hoe te handelen je belt het speciale tel nr van je stroom leverancier . Dag en nacht service mag je hopen :) ja tot diep in de nacht komt er iemand tegen betaling er nieuwe stoppen in zetten jij mag dat NIET doen . Die dingen zijn groot en niet op de huishoud afdeling te koop . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoofdzekering noemen we dat, zoals ik bij de reacties heb geschreven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja hoofd stop of hoofd zekeringen is een betere naam . Mogelijk zitten er zelfs meerderen Zeker bij een zgn 3 fase of kracht stroom meter .