Een lekkende hoofd PVC leiding die constant in gebruik is dicht maken, hoe doe ik dat het beste?

In de berging loopt een dikke PVC leiding die lekt op het punt waar 2 leidingen in elkaar over gaan, er zit speling!

Het is de afvoer van rioolwater (toilet, wasmachine, douchewater) van de bewoners boven de berging en vrij regelmatig in gebruik is.

Is er een manier om deze verbinding waterdicht te maken terwijl het nat is? Is er kit die je kan aanbrengen op natte oppervlakten die snel droogt?

Ik wil de verbinding het liefst waterdicht maken, zonder de bewoners boven de berging te veel tot last te zijn, door het watergebruik voor hun voor lange tijd onmogelijk te maken.

Andere eenvoudige oplossingen?

Zie ook de afbeeldingen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Eigenlijk moet het ff los, dat hoeft echt niet zo lang te duren. Als je geen gekke dingen tegenkomt en als er niks anders kapot is/gaat is het binnen een uur klaar. Het meeste werk is het schoonmaken van de verbindingen, pvc lijm droogt zeer snel.

Als dat geen optie is:
Maak alles zo goed mogelijk schoon, o.a. lekkagekit hecht wel op vochtige ondergronden maar niet op vieze.

Neem een stukje buis met een binnendiameter zo dicht mogelijk bij de buitendiameter van de slechte buis.
Haal zoveel uit dat stuk nieuwe buis dat je het er net overheen kan krijgen.
Flinke lading kit, het stukje wat je eruit hebt gehaald aan de bovenkant en eventueel een paar grote slangklemmen erom heen.

Ook zou zoiets nog kunnen, maar dan moet het wel kort los. (dit is ook ongeveer wat ik bedoel met die stukjes buis)
http://bouw.marktplaza.nl/sanitair/Fernco-koppeling-121-110-15354299.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit tip is nauwelijks bruikbaar om 2 reden:
1) op de foto kan u zien dat er bijna geen plaats is tss het plafond en de buis.
2) een bestaande installatie open maken is volgens mij geen optie omdat die buis +/- 5cm in het Y-stuk zitten en men normaal geen speling meer heeft om die open te maken.
Daardoor zou u die rubberen mof moeten open snijden in de lengte om die erover en rond te krijgen maar daardoor onbruikbaar zal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ funkeydogz: als die persoon dit enkele jaren geleden heeft aangelegd en er zijn ondertussen geen gekke dingen gebeurt dan zou die het goedkoop of gratis moeten maken. (dan bedoel ik 2 jaar geleden niet 10 jaar) @depauwroger: open maken kan altijd, maar meestal zal dit met een zaag (of draadzaag) gaan. Aan de rubbermof opensnijden zat ik als uiterste oplossing ook nog te denken, zeker niet waarvoor ze gemaakt zijn, maar in combintie met wat kit aan de boven/zijkant zou het nog kunnen werken ook, werkt sowieso zolang de buis niet helemaal vol staat en dat zal alleen gebeuren bij een verstopping, wat bij dit formaat buis onwaarschijnlijk is als alles goed ligt. (ik zeg hier alleen dat het zou kunnen, als alles niet open gaat dan zou ik ook eerst andere dingen zoals o.a. epoxy repair proberen, geen ervaring mee dus ik kan je geen plus geven)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt vooral aan het bedrijf, maar je hebt gelijk. Tussen "zou moeten" en het voor elkaar krijgen dat het goedkoop gemaakt wordt zit een wereld van verschil.

Andere antwoorden (3)

Quick-Bond kun je gebruiken:

http://www.aluzon.be/eshop/lijmen_afdichtingen.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dergelijke lekkages zijn goed te verhelpen met zelfvulcaniserende tape. Mits goed aangebracht geeft deze tape een waterdichte bescherming.
jc54
11 jaar geleden
Dit lijkt mij een ideale klus voor Epoxy Repair.
Het vuil eraf halen en zo vlug mogelijk insmeren met dit product. Heb ik 3 a 4 jaar terug ook moeten doen in de kelder van een appartement en tot nog toe perfect dicht.
Succes.