hoe maak ik een deur die zowel openklapt (als tafel) maar ook gewoon open kan (schuifdeur of scharnierdeur)?

Ik ben al langer naar een manier aan het zoeken waarbij ik een grote tafel kan voorzien voor de uitzonderlijke gelegenheden waarop ik een groter aantal mensen ontvang (bv. met kerst, 10 mensen, als ik een cursusavond geef enz... ) . Ik gebruik nu schragen, maar dan verlies je ook weer zitplaatsen (waar die schragen staan). en het is echt een gesleur telkens. Ik zou liever iets ingebouwd willen zoals op de foto.
Punt is echter dat
- de tafel op de foto veel te kort is. het tafelblad zou dus sowieso groter moeten zijn om er tien mensen aan te krijgen. maar misschien kan ik dat oplossen door een scharnier tussen twee delen, al kan die deur dan wel wat zwaar worden.
- de deur ook "gewoon" moet open gaan. maar als ik dat doe wat ik hierboven zeg, is het te lastig om deze zware deur telkens open te klappen. Plus stel je voor dat iemand ze op het hoofd krijgt omdat ze niet goed dichtgeklapt is. Ik heb ooit een barkast niet goed dichtgedaan (met zo een klapdeur) en de slag waarmee zo een ding open valt is niet te onderschatten. dus met een zwaardere deur echt wel een risico.
Het zou dus het meest handige zijn mocht ik de deur kunnen openschuiven of open draaien. Er staat wel een zetel vlak naast de deur (wat ook het risico op open vallen extra gevaarlijk maakt) , maar vermits ik toch de tafelhoogte moet aanhouden (ttz ongeveer 75 cm) komt de deur als ze open draait boven de zetel uit en dan lukt het wel.
Hoe kan ik dat klaarspelen?

Picture for question
8 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Een scharnierdeur, draait op zijn, meestal 2 ,scharnieren.
Gebruik scharnieren waar je de pen uit kan tikken.
Plaats op de 75 cm hoogte, 2 schuiven met een lange en dikke pen.
Een links en een rechts.
Boor ronde gaten in de deur-kozijnen, waar de pennen in passen.

Gaat nu als volgt:
Duw de linker en rechter schuif ( pen ) in het kozijn.
Tik de twee pennen uit de scharnieren en kantel de deur omlaag.
Plaats iets voor steun onder de deur ( makkelijkste) of maak aan de deur een uitklapbare steun ( moeilijkste)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
liveisgreat
8 jaar geleden
oeps, een scharnier waar ik een pen uit kan tikken, dat klinkt naar "speciaalzaak" . wordt even zoeken dus want dat is er niets meer in mijn stad (enkel dingen als Hubo, Gamma etc die zullen dat dus wellicht niet verkopen)..
Of misschien via internet?Heeft zo een scharnier een bepaalde naam?
liveisgreat
8 jaar geleden
ik ga trouwens voor de uitklapbare steun zoals op de foto. idd niet zo simpel, maar wel het meest plaatsbesparend...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste scharnieren kan je de pen uit tikken, alleen bij buitendeuren zie je dat niet, met ook op de veiligheid. een opklapbare steun is wel goed, maar die zit dan wel aan je deur vast, is niet zo fraai.
je kan ook iets bedenken dat je er zo aan klickt
liveisgreat
8 jaar geleden
oké eddijst... maar als ik goed naar die foto kijk, die steun is toch wel degelijk opklapbaar he, en ik vind dat wel goed gedaan zo. als de steun gewoon aan de kast hangt dan lijkt het versiering, zoals die andere sierlatjes. Ik moet dan natuurlijk nog wel zien hoe ik die steun kan vastzetten, want gewoon uitklappen dan staat die tafel niet stevig. Bij mijn tuintafeltje is dat met gewoon een oogschroef en een haak, werkt eigenlijk wel goed. maar je ziet het natuurlijk ook in het geval van de kast... dus tja.
Ik bekijk scharnieren eens goed, nog niet op gelet dat je die kan uitklikken. die van Ikea in ieder geval niet, het zou dan moeten gaan om klassieke scharnieren, zoals sierscharnieren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ja die opklapbare steun kan prima, maar het is de rest van het jaar een gewone deur waar hij het over heeft.
Dat van die scharnieren vind ik wel vreemd, al mijn scharnieren in het hele huis kan je de pin van uit tikken, alleen niet van de buitendeuren, want dan zou je zo kunnen inbreken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@eddijst: Uit alle gangbare bledscharnieren kan je de pen uit tikken, ook uit die voor buitendeuren. Daarvoor is namelijk de ( al dan niet aangelaste) dievenpen uitgevonden. Deuren afhangen aan scharnieren welke niet uit elkaar genomen kunnen worden is bijna ondoenlijk, tenzij je met drie mensen bent.
liveisgreat
8 jaar geleden
@eddijst, even ter info: dat zijn de Ikea scharnieren, dat is niet mogelijk om de pin eruit te halen. het is een anders systeem immers.
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60204645/
ik vraag me af of er geen speciale scharnieren zijn voor dit doel, ik zal toch niet de enige zijn die dit wil doen denk ik. dus zo een scharnieren waar je gemakkelijk de pin kan uithalen. word een beetje rondkijken, maar misschien vind men dergelijke dingen enkel in de groothandel
waar schrijnwerkers e.d; hun materiaal halen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee hoor overal verkrijgbaar, in alle maten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die van Ikea kunnen weinig hebben, als je met de deur gaat bewegen in een andere richting dan waar ze voor gemaakt zijn. Die van Eddijst en Winkees zijn gewoon bij de Gamma, Praxis etc te koop en veel beter voor dit plan.